Hoe moeilijk kan het zijnJasper van Kuijk

Als consument heb ik een enorm zwak voor bedrijven die maar één product maken

Ik ben verliefd op mijn nieuwe zwembroek. Hij zit enorm lekker, het touwtje is niet alleen ter decoratie maar snoert de broek daadwerkelijk strakker om de heupen, en hij heeft zakken. Zakken in een zwembroek? Ja. Want soms wil je op het strand of langs het zwembad even een sleutel van je kluisje of wat geld om een ijsje te halen in je zak steken. Een van die zakken heeft ook nog een ritsje, zodat als je op je handdoek gaat liggen niet gelijk je kleingeld of je sleutel eruitvalt.

Mijn zwembroek is van Mr. Marvis en die hebben duidelijk nagedacht over wat een goede zwembroek een goede zwembroek maakt. Wat daarbij waarschijnlijk helpt is dat het bedrijf maar actief is in één productsegment: broeken voor mannen.

Mr. Marvis is wat ook wel een gefocust bedrijf of een ‘single product company’ wordt genoemd. Zoals bijvoorbeeld ook TomTom of handschoenenfabrikant Hestra. Dit zijn de tegenhangers van bedrijven met een brede productportfolio, zoals Samsung, Unilever of modemerk O’Neill.

In gefocuste bedrijven is de aandacht-per-productratio meestal beter dan in bedrijven met brede productportfolio’s. Want grote, brede bedrijven hebben weliswaar meer personeel, maar naar verhouding ook nóg meer producten om dat personeel over te verdelen. Daarnaast wisselen in gefocuste bedrijven werknemers ook niet steeds van productcategorie. Als je bij TomTom werkt, doe je niet het ene jaar navigatie en het volgende jaar mobiele telefoons, want er zíjn geen mobiele telefoons. En het scheelt enorm als een ontwerper of productmanager de productcategorie waaraan hij of zij werkt écht snapt en genoeg tijd en aandacht in een product kan steken.

Wat trouwens ook helpt is dat Mr. Marvis niet elk jaar met een nieuwe zwembroek komt, zoals veel andere badmodemerken wel doen. Nieuwe kleuren en stoffen: ja. Maar het ontwerp is in de basis hetzelfde. Dus dat kan steeds een beetje verder worden verbeterd en als ik als consument een fijn model heb gevonden, kan ik die de volgende keer weer kopen.

Dat betekent allemaal wel dat een single product company misschien niet de beste plek is voor werknemers die meer van afwisseling houden dan van het obsessief verbeteren van details. Ook kunnen investeerders een dubbel gevoel hebben bij gefocuste bedrijven, want die zijn kwetsbaar als dat ene product of die dienst minder gaat lopen. Zo moest TomTom, toen hun navigatiekastjes bedreigd werden door de opkomst van gratis apps, het hele bedrijf omgooien.

Maar ik als consument heb een enorm zwak voor dit soort monomane bedrijven. Het is obsessie, alles of niets en het soort vastberadenheid dat resulteert in de aandacht voor details die nodig is om een ontwerp echt heel goed te maken. En dus geen zwembroek met een te los touwtje die na een flinke duik om je enkels hangt.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden