Alles schreeuwt nu Planet

Een van de vervelende dingen van reclame is de schreeuwerigheid ervan. Maar ergerniswekkend is niet alleen het grote volume van reclamespotjes op tv, de vette blokletters in krantenadvertenties of de reuzenbillboards langs de straat....

Zo'n zelfde hoop pretentie en ketelmuziek zit ingebakken in bedrijfsnamen met 'World' - voetbalcafé Soccer World in de ArenA (ook al erg en vogue, zo'n roepende eindkapitaal) en de Internet-bedrijven World Online en World Access - maar de nieuwste trend degradeert zelfs dat 'World' tot een dorps klaroenstootje. Een beetje bedrijf heet nu iets met 'Planet'. Ook weer op z'n Engels uiteraard. Veelzeggend is dat in de recente fusie tussen Internet-providers World Access en Planet Internet de naam World Access helemaal naar de achtergrond is gedrukt. De Nederlandse Internet-marktleider houdt het sinds begin dit jaar op Planet Internet, en moederbedrijf Videotex Nederland werd vorige maand omgedoopt tot Planet Media Group.

Nog maar een paar jaar geleden was reisboekenuitgever Lonely Planet letterlijk de eenzame Planet op aarde - nu stikt het ervan. Er is het vrouwenkledingmerk Planet, er is het designmerk Planet (vazen, stoelen, asbakken, lampen), er is de tv-zender Animal Planet (veel Flipper, Lassie en Black Beauty), er is de kartingbaan RacePlanet en er is, in Enschede, Miracle Planet, het grootste indoor entertainment-complex van Europa. De landelijke keten in babyspullen Maminette opent steeds meer 'mega'-winkels onder de naam BabyPlanet ('De mooiste babywinkel van de Melkweg'). Heineken noemt zijn reissite op Internet Planet Heineken en de voetbalsite van FC Barcelona heet Planet Futbol.

Planet Hollywood ging al ten onder aan zijn eigen grootheidswaanzin, want de internationale keten van met filmattributen volgepropte restaurants ging onlangs failliet, en de Amsterdamse vestiging aan de Reguliersbreestraat sloot vorige maand zijn deuren. Ook hier komt hoogmoed voor de val - binnenkort is het weer gedaan met al dat Planet. Het duidelijkste signaal daarvoor komt van striptekenaar Kamagurka, die zijn dagelijkse strip op de televisiepagina van NRC Handelsblad tooit met de rubriekskop Planeet Kamagurka. Niet Planet dus, maar Planeet. Tegen zoveel ironie is zelfs de meest allesomvattende naam niet opgewassen. Planet is te zwaar voor deze wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden