Alcohol wordt op YouTube te positief gepresenteerd

Alcohol wordt in YouTube-filmpjes over drank en dronkenschap veel te positief voorgesteld: lachen, leuk, aantrekkelijk om te doen. Slechts 7 procent van de internetfilmpjes verwijst naar de nadelen, zoals verslaving en ontwenningsverschijnselen. Een slechte zaak, schrijven onderzoekers van de universiteit van Pittsburgh in het vakblad Alcoholism: Clinical & Experimental Research.

Beeld anp

De wetenschappers analyseerden 70 van de 'relevantste en populairste video's op YouTube over alcoholintoxicatie'. Bij elkaar waren de filmpjes zo'n 300 miljoen keer bekeken, terwijl bekend is dat mediablootstelling het drankgebruik van jongeren kan beïnvloeden. Ook ontdekten de onderzoekers dat er opvallend veel sterke drank in de filmpjes voorkwam, terwijl men in westerse landen zoals de VS meer bier drinkt, en dat bijna de helft van de filmpjes naar specifieke drankmerken verwijst. Alweer geen goed nieuws, want 'van verwijzingen naar merknamen is bekend dat ze het drinken krachtig aanmoedigen', zo schrijven de wetenschappers.

Enige lichtpuntje dat de onderzoekers konden ontdekken is dat YouTube-filmpjes waarin het ging om verwondingen of vergiftiging door alcoholgebruik minder 'likes' kregen van de kijkers. De wetenschappers houden de moed erin: gecombineerd met de hoge kijkcijfers van de drankfilmpjes op YouTube, is dat een aanwijzing dat internetfilmpjes in theorie ook geschikt zijn te maken voor alcoholpreventie onder jongeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden