GADGETDESK
Air Up, de fles die water een smaakje geeft via je neus
In de Gadgetdesk bericht de wetenschapsredactie wekelijks over nieuwe apps en technische speeltjes.
Water met een smaakje: we kunnen er geen genoeg van krijgen. In rap tempo pompen fabrikanten flessen vol met nieuwe smaken. De vertrouwde spa citroen wordt nu in het winkelschap vergezeld door orange cardamom, coconut en watermelon kiwi. Allemaal zonder suiker.
Hartstikke verfrissend. Maar al die plastic flesjes weggooien na eenmalig gebruik, dat is niet zo milieuvriendelijk. De Duitse start-up Air Up heeft daarom iets nieuws bedacht: een fles die aan gewoon kraanwater een smaakje geeft. Niet door er siroop doorheen te mixen, maar met geur.
Geur? Je reukzintuig is sterk bepalend voor de smaak die je ervaart. Wie vroeger als kind een bord met andijvie toch moest leegeten, weet vast nog dat het hielp om je neus dicht te knijpen – dan proef je de bittere smaak niet meer.
In de Air Up-fles klik je rond het mondstuk van het ingebouwde rietje een geurring. Wanneer je het water vervolgens omhoog slurpt, registreren je hersenen de sinaasappel-passievruchtgeur en denken er automatisch de smaak bij. Je hoeft niet overdreven diep in te ademen op het moment dat je drinkt, de ring doet zijn werk automatisch. Geen zin in smaak? Dan duw je de geurpod naar beneden en proef je niks meer. Liefhebbers van prik kunnen ook bruiswater gebruiken.
Retronasaal ruiken
80 procent van je smaakperceptie wordt bepaald door de geur, zegt Lena Jüngst. Samen met studiegenoot Tim Jäger bedacht ze de fles voor een studieopdracht. ‘Maar 20 procent van de smaak wordt door je tong bepaald. Dat zijn alleen de basissmaken: zoet, zout, bitter, zuur en umami. Alle complexiteiten gaan via de neus.’
Die geuraroma’s snuif je niet door je neusgaten naar binnen, ze worden in het water opgenomen. Achter in je mond komen de geurmoleculen weer vrij en worden ze door de reukorganen opgepikt. ‘Dat heet retronasaal ruiken’, zegt Jüngst. ‘De geur wordt dan een smaak, het brein maakt daar geen onderscheid in.’
De twaalf verschillende geuraroma’s komen uit vruchten, planten en kruiden. De pods zijn te krijgen met smaken zoals appel, bessen, framboos en citroen. Er zijn ook opties die wat moeilijker met een stuk fruit in de keuken na te maken zijn: cola en ijskoffie, bijvoorbeeld. Verwacht daarbij niet ineens Coca-Cola: de frisdranksmaak doet eerder denken aan Calippo-knijpijsjes. Maar daar is-ie niet minder lekker om. Een geurpod gaat minstens 5 liter mee en blijft ongeveer een week goed. Nieuwe pods kosten tussen de 6 en 9 euro voor drie stuks, plus verzendkosten.
Air Up-fles
Starter-kit met fles en twee geurpods, vanaf 34,95 euro.