Adembenemend

Waar houdt de thriller op en begint de avonturenroman? Is een thriller gebonden aan de simpele basisregel: moord, speurtocht naar de dader, oplossing?...

Maar wie maalt erom wanneer de spanning zowat van iedere pagina afdruipt, wanneer bladzijde na bladzijde blijkt dat beiden meestervertellers zijn, die nauwelijks oog hebben voor de psychologische kanten van een menselijke daad, maar wel voor wat menige lezer graag mag lezen op het strand van Zakynthos of in een vakantiehuisje in de Dordogne.

Het ijzersterke debuut The Day after Tomorrow van de Amerikaan Folsom werd in 1994 geafficheerd als 'dé thriller van de jaren negentig'. Folsom werd er miljonair door, maar zag zich tevens met de zware opgave opgescheept dit succes zo niet te overtreffen, dan toch te herhalen. Dat vervolg liet vier jaar op zich wachten: Dag van bekentenis (De Boekerij; * 34,90). 'Dé thriller van de 21ste eeuw' weet de uitgever nu te vertellen, wat grotere onzin is dan het op zich toch moeilijk voor te stellen complot in Vaticaanstad, waarover Folsom ditmaal schrijft.

In het Vaticaan bereidt de machtigste man na de paus een greep naar de wereldmacht voor, die zijn beslag moet krijgen na een (geforceerde) natuurramp in China. Het is een complex en ingenieus complot waarin meedogenloos iedereen wordt vermoord die er lucht van krijgt. Ook de Amerikaanse pater Daniel, werkzaam in het Vaticaan, lijkt een van de slachtoffers. Maar wanneer zijn broer Harry, een succesvolle Hollywood-advocaat, het lijk gaat ophalen in Rome, ontdekt hij dat zijn broer nog leeft en op de vlucht is. Ook hij wordt in de positie van vluchteling gedrongen.

Op zeker moment zit iedereen iedereen achterna door heel Noord-Italië. De drijfjacht eindigt in het Vaticaan met veel spektakel en veel lijken. Wie kan leven met de bovengemiddelde fantasie van Folsom, heeft met Dag van bekentenis ideale vakantielectuur te pakken.

Zo mogelijk nog spannender - per slot is dit de Maand van het Spannende Boek - is Die Trying van Lee Child (Bantam, import Van Ditmar; * 42,55). Alsof hij geschoold is in het feuilletongenre, voorziet de Brit Child de veelal korte hoofdstukken vrijwel voortdurend van cliffhangers, zodat hij het de lezer erg moeilijk maakt zijn boek los te laten.

In Die Trying treedt ex-militair Jack Reacher weer op. We kennen hem al van Killing Floor, de succesvolle eersteling van Child. Reacher is een Rambo in het positieve en aan het begin van dit boek gewoon een man die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats vertoeft. Daardoor raakt hij betrokken bij de kidnapping van FBI-agente Holly Johnson, dochter van het hoofd van de Amerikaanse strijdkrachten.

De ontvoerders behoren tot een militante groepering die zich schuilhoudt in de bergen van Montana. De leider is een verknipte creep, die achter ieder bosje een complot ziet en een nieuwe staat wil stichten, los van de VS. Op Onafhankelijkheidsdag wil hij de historie ingaan met een actie die Amerika letterlijk zal doen schokken.

Binnen die gemeenschap van zwaarbewapende robots - ze volgen blindelings hun charismatische leider - begint Reacher aan een eenmansoorlog, bemoeilijkt door het feit dat bij de FBI een 'mol' schuilgaat. In een maalstroom van acties gaat Child, en dus ook Reacher, trefzeker op het verlossende einde af. Subtiel? Dat niet, wel adembenemend.

Frans van Schoonderwalt

Vertaald:

- James Ellroy's Zwartboek L.A. (oorspronkelijke titel White Jazz) is een vervolg op L.A. Confidential (de film kreeg negen Oscar-nominaties). In het Los Angeles van de jaren vijftig opnieuw een politieman die niet deugt (Archipel; * 49,90; deze maand * 37,50).

- Misdaadverslaggeefster Britt Montero komt in Vals vermoeden (oorspronkelijk: Act of Betrayal) in aanraking met Cubaanse vrijheidsstrijders. Onder wie haar inmiddels vermoorde vader, wiens dagboek onthullend blijkt (Luitingh-Sijthoff; * 34,90).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden