Accordeonist bedreigt overname van Baan

Baan Company is bijna failliet en alleen het Britse Invensys leek het bedrijf te willen redden. Tot Ernst Sonneveldt zich meldde met een alternatief plan....

Van onze verslaggevers Bart Dirks en Gerard Reijn

Invensys, de Britse onderneming die dolgraag Baan Company wil overnemen, heeft in Ernst Sonneveldt een formidabele tegenstander. Sonneveldt is politicus, organisator, accordeonist, pianist, zeiler, componist, activist. En nu ook nog financieel avonturier. De Michelangelo van de lage landen?

Sonneveldt claimt twintig (niet met name genoemde) aandeelhouders te vertegenwoordigen die samen liefst 19 procent van de aandelen Baan bezitten. Een groep van dit kaliber vormt een grote bedreiging voor het overnamebod van Invensys, dat voor een bedrag van 1,68 miljard euro - ofwel 2,85 euro per aandeel - heel Baan wil overnemen. Invensys wil voor die prijs minstens 95 procent van alle aandelen. Sonneveldt zei vorige week: 'We zijn aan het rekenen geweest en komen op een veel hoger bedrag uit.' Minstens 5,72 euro per aandeel, zegt hij.

Niemand in de financiële wereld kent de 45-jarige Sonneveldt, en zelf houdt hij zich telefonisch onbereikbaar, maar in de muziek heeft hij zijn sporen wel verdiend. Als accordeonist speelt hij al twintig jaar in diverse orkesten.

Op zijn website prijst hij zichzelf aldus aan: 'Het repertoire is samengesteld uit Hollandse volks- en zeemansliederen, Zuid- en Oost-Europese volksmuziek, Latijns-Amerikaanse muziek, maar vooral ook jazz & swing. Kortom, uiteenlopend van oer-Hollandse klassieke meedeiners, Argentijnse tango's en Italiaanse volksliedjes tot swingende jazz uit de dertiger jaren en daarna. Uitstekend geschikt als achtergrondmuziek bij de mensen thuis, openingen en recepties. Gezellig én handig in kleine ruimtes als huiskamer, rondvaartboot, trein e.d.'

Ook als duo is hij inhuurbaar, onder de naam Le Quattro Mani, samen met een violist. Wie dit duo inhuurt, kan 'stijlvol en flexibel muzikaal entertainment' verwachten, met name 'sfeervolle zigeunermuziek, tango en swing-jazznummers uit de jaren dertig en daarna', zo meldt de website van Impuls Muziek.

Niet dat hij alleen muziek voor tussen de schuifdeuren maakt. Ook grootse evenementen zijn aan hem besteed. Zijn grootste muzikale ondernemingen waren ongetwijfeld het Pulsar Sterrenconcert, dat hij opdroeg aan de bemanning van het zeilschip BrunelSunergy, en de Symfonie Armada. Dat laatste werkstuk schreef hij in 1992 voor de Nationale Binnenvaartdag in Amsterdam. De symfonie zou worden uitgevoerd door meer dan honderd schepen, die hun toeters en bellen zouden inzetten, één scheepskanon en 52 koren.

De Symfonie is evenwel, voor zover valt na te gaan, slechts één keer uitgevoerd. En van het Pulsar Sterrenconcert is helemaal nooit meer iets vernomen.

Ook in meer wereldse zaken is Sonneveldt actief, al kan niet worden gesteld dat hij daar succesvoller is. Zo stond hij in 1995 op een zevende plaats van de kandidatenlijst van de Groenen in Noord-Holland. De partij van Roel van Duyn haalde niet genoeg zetels om van Sonneveldt een echte politicus te maken, maar toch: de belangstelling is er.

Tenminste éénmaal stortte Sonneveldt zich in de politieke actie. In 1997 hield de gemeente Amsterdam een referendum over de plannen voor de nieuwe wijk IJburg. De gemeente kreeg het groene licht om de wijk te bouwen, maar Sonneveldt stapte naar de rechter om bezwaar te maken. Volgens hem rammelde het referendum aan alle kanten.

Erg veel succes heeft hij met die actie niet gehad. De wijk IJburg komt er gewoon.

Misschien is hij succesvoller in het zakenleven. Nu al kan worden geconcludeerd dat hij meer publiciteit kreeg met zijn eerste interventie bij een bedrijfsovername, dan hij ooit in de politiek of muziek kreeg. De vraag is echter of zijn plannen voor Baan hout snijden. Zijn betoog klinkt betrokkenen, zoals vakbonden, ongeloofwaardig, zelfs gevaarlijk in de oren. C. Baggerman, bestuurder van de reformatorische vakbond RMU, eist vandaag duidelijkheid van Sonneveldt. 'Ik wil weten wat zijn plannen precies zijn en wie er achter zitten', zegt hij. Baggerman vreest dat de redding van Baan op het spel wordt gezet voor een uiterst onzeker plannetje.

Wellicht is het advies dat 'zeilfanaat' Sonneveldt gaf aan de bemanning van de BrunelSunergy ook op Baan van toepassing. Hij adviseerde de bemanning tijdens hun Whitbread-race rond de wereld in 1998: 'Neem af en toe navigatorische risico's omdat jullie schip nu eenmaal iets trager is dan de rest! Ligt niet aan jullie, maar aan het ontwerp.'

De BrunelSunergy eindigde in de Whitbread Race op de voorlaatste plaats en liep tweemaal averij op. Maar eveneens tweemaal verraste het schip de (bijna) complete concurrentie. Door navigatorische risico's te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden