Klopt dit wel? Reputatie Shell

Aanzien Shell daalt onder technische studenten – Klopt dit wel?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: voor technische studenten is het ‘vieze’ Shell allang niet meer de werkplek voor een droombaan.

Een taxi wordt opgeladen bij een benzinestation van Shell in Londen. Foto Ap

Van wie komt die claim?

Jarenlang genoot oliemaatschappij Shell de reputatie van een felbegeerd werkgever voor pas afgestudeerde technische studenten. Niet langer. Dat schreef althans Het Financieele Dagblad eerder dit jaar, op basis van een rondgang onder headhunters en studenten op de TU Delft. Shell zou inmiddels een te ‘vieze’ reputatie hebben, iets dat de cijfers van werkgeversimago-onderzoeker Universum ondersteunen. Die maakten een ranglijst met favoriete werkgevers onder technische studenten: daarop tuimelt Shell van plaats drie in 2015 naar een schamele zevende plek in 2017.

Klopt het?

Wanneer we Universum benaderen stuurt de woordvoerder meer informatie toe, waaronder gedetailleerdere antwoorden die het peilingbureau van een paar duizend Nederlandse studenten wist los te peuteren. Uit een lange lijst met bedrijven moest elke ondervraagde student er vijf uitkiezen die hij of zij als ideale werkgevers beschouwt. Op basis van alle antwoorden samen berekende het peilingbureau een geliefdheidspercentage per bedrijf.

En jawel: Shell daalt van 14,1 procent in 2015 naar 11,8 procent in 2016, en nog ietsje verder naar 10,3 procent in 2017. Genoeg om een paar plaatsen te verliezen.

Toch kunnen de percentages onzekerheden bevatten. Door toevalsfactoren – zoals het soort studenten dat op de enquête afkomt – zullen de antwoorden van jaar tot jaar schommelen. Er kleven dus onzekerheidsmarges aan de getallen, maar hoe groot de ruis is kan Universum niet precies zeggen – een onderzoeksverslag dat alle mitsen en maren van de peilingmethode beschrijft, stuurt het bureau niet mee.

De resultaten daarom maar helemaal afschrijven gaat wel wat ver, vindt hoogleraar statistiek Casper Albers van de Rijksuniversiteit Groningen in een reactie. Als elk jaar de meetafwijkingen ongeveer gelijk zijn, verliest Shell waarschijnlijk meer terrein in de favorietenlijstjes dan alleen toeval zou kunnen verklaren, zegt Albers na een ruwe berekening.

Of die mogelijke daling te wijten is aan de reputatie van Shell, kan deze peiling helaas niet ophelderen. Misschien daalt Shells positie puur omdat het voorliefdepunten moet afstaan aan bedrijven die begeerlijker zijn geworden. Zo haalde de hypermoderne autofabrikant Tesla, een nieuwkomer in 2017, plots de meeste voorkeursstemmen binnen.

Zonder fatsoenlijke onderzoeksverantwoording valt eigenlijk geen touw vast te knopen aan de resultaten, vindt hoogleraar peilingmethodiek Jelke Bethlehem van de Universiteit Leiden. Als het bureau geen nette steekproef heeft getrokken, kunnen de cijfers allerlei vertekeningen bevatten die niet meer weg te poetsen zijn, zegt hij.

Eindoordeel

Hoewel er aanwijzingen zijn dat Shell aan populariteit verliest, zijn die niet hard te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.