'Aanvliegroute' slecht voor het milieu en vervuilt de taal

Jean-Pierre Geelen fileert vermakelijke vaktaal, ergerlijke vaagtaal en andere taalmerkwaardigheden. Deze week: aanvliegroute.

Beeld anp

Jort Kelder verdient een prijs. Dat mag ook wel eens gezegd. Archiefonderzoek leert dat hij pionier was bij de zegetocht van een neologisme. Het was oktober 2002 en NRC Handelsblad interviewde de toenmalige hoofdredacteur van het zakenblad Quote. Het ging over links en rechts (die bestonden toen nog) en over 'ruim baan voor het individu'. Zegt Kelder: 'Mijn aanvliegroute is niet: dat geld zal wel niet eerlijk verdiend zijn.'

De aanvliegroute. Op de kaart gezet door Kelder, vlak naast de ruime baan. Dat was toen. De aanvliegroute maakte pas jaren later een vliegende start door de media. Doorgaans in toenemende berichten over geluidsoverlast van almaar uitdijende luchthavens, maar het woord kreeg pas echt vleugels toen ambtenaren, managers en bestuurders zich erover gingen ontfermen. Met geheel nieuwe betekenis: wie het nu - buiten de luchtvaartkring - over de aanvliegroute heeft, bedoelt zoiets als 'uitgangspunt'.

Amsterdamse stadsbestuurders hadden onenigheid over geld. Zegt de Stadsdeelvoorzitter Ivar Manuel in Het Parool: 'Wat mij betreft hadden we met alle stadsdelen dezelfde aanvliegroute gekozen.' Dat ging niet over Schiphol.

Waar bestuurdersjargon oprukt, zijn de bobo's (copyright: Ruud Gullit) uit de sportwereld nooit ver weg. Financieel bestuurder Gerald van den Belt van FC Twente in dagblad Tubantia: 'Het moet bij FC Twente draaien om het eerste elftal en de aanvliegroute daarnaartoe, de jeugdopleiding.'

In BN/De Stem onlangs de prachtkop 'Vrouwenteam Pelikaan wiekt weer trots door de derde klasse'. Waaronder de verslaggever noteert over het hockeyteam: 'Alle teamleden hebben hun eigen unieke aanvliegroute.'

Een verkeerstoren midden op het hockeyveld ziet erop toe dat de dames niet botsen.

Op weg naar hun stip op de horizon raken bestuurders soms de weg kwijt. Waar zat bijvoorbeeld piloot Staatsen (burgemeester van Voorschoten) met zijn hoofd toen hij, in de Volkskrant, zijn zin zo begon: 'Je kunt een ambtelijke fusie zien als aanvliegroute voor herindeling of juist als het voorbehoedmiddel.'

Het Brabants Dagblad plaatste vorig jaar een opiniestuk over landbouw en milieu. Jan Roefs, 'vollegrondsteler' en ZLTO-portefeuillehouder bodem, mest & mineralen, opende zijn betoog: 'Als het gaat om dieren en mest, ben ik van mening dat er een verkeerde aanvliegroute wordt gekozen.'

Een aanvliegroute was altijd al slecht voor het milieu (red het klimaatkonijn!). Nu vervuilt hij ook nog eens de taal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden