Column Jasper van Kuijk

Aan je voeten blijven zitten, dat lijkt me niet onbelangrijk bij een skateschoen

Vans was skaten en skaten was Vans. En bij skaten wil je geen losrakende veters, want dan ga je op je muil.

Ik heb eindelijk een paar Vans-skategympen. Want zo ben ik, alles wat ik als tiener niet kon betalen, daar loop ik nu, 30 jaar later, alsnog glimmend van trots mee rond. Dus als u mij zoekt, ik ben even met mijn nieuwe Star Wars-speelgoedcollectie spelen.

Alleen werd het me al snel duidelijk dat Vans niet meer de skateschoenen zijn die ze ooit waren. Want mijn gympen bleken glimmende, kunststof veters te hebben, die zelfs met een hysterisch hard aangetrokken dubbele knoop erin nog losgaan. Terwijl, aan je voeten blijven zitten, dat lijkt me niet een heel onbelangrijk onderdeel van het takenpakket van een schoen. En al helemaal van een skateschoen.

Deze nieuwe categorie schoeisel ontstond toen in de jaren zeventig de schoenen van de Van Doren Rubber Company in Californië werden geadopteerd door de eerste generatie skaters, omdat de rubberzool fijn veel grip gaf op de boards. De liefde was wederzijds en het bedrijf – inmiddels kortweg Vans– ging schoenen maken speciaal voor skaters. Met opgestikte leren stukken zodat je minder snel door je schoen heen slijt bij het keer op keer oefenen van een ollie of een kickflip (ja mensen, skatetermen, opa heeft ook weleens in de buurt van een skateboard gestaan). Of een hoog model, zodat een wegschietend board niet je enkels verbrijzelt. Vans waren tegelijk cool en functioneel.

Beeld De Volkskrant

Vans was skaten en skaten was Vans. En bij skaten wil je geen losrakende veters, want dan ga je op je muil. Hard. Dus denk ik nu: de schoenen van Vans worden niet meer bedacht voor of door skaters. Want een skater had nooit een veter ingekocht die losgaat. Of misschien wel ingekocht, maar ze daarna uitgeprobeerd, zich kapotgeschaamd en de hele lading ritueel verbrand. Nu is Vans in 2004 overgenomen door het grote outdoor-conglomeraat VF sports, dat de omzet opstuwde door naast schoenen ook kleding te gaan verkopen, winkels in nieuwe landen te openen, etc. Vans is al een aantal jaren eigenlijk groter als lifestyle- dan als skatemerk. En dat kan heel lang goed gaan, tot het niet meer goed gaat.

In de documentaire Triumph of the Nerds beschrijft Steve Jobs hoe, wat hij ‘product people’ noemt, verdrongen kunnen worden door marketing- en salesmensen, en dan vergeet een bedrijf wat er nodig is om geweldige producten te maken. Met het Apple van nu in gedachten is dat een wat ironisch statement, maar het gaat ook over de maker van skateschoenen die vergeet dat veters een bepaalde ruwheid nodig hebben om dicht te blijven en dus beter niet van glimmend glad kunststof gemaakt kunnen worden.

Zo’n gladde veter lijkt een detail, maar dat is het niet.

Jasper op Twitter: @Jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden