Reportage

'YouTube-ster is als je grote broer'

Reportage Veed-festival Westergasfabriek

Veel jongeren kijken liever YouTube dan tv. Op VEED in de Westergasfabriek troffen YouTuber en fan elkaar zaterdag voor het eerst live.

Bezoekster van VEED, georganiseerd voor en door YouTubers. Beeld ANP Kippa

In een hoek van de Amsterdamse Westergasfabriek staat een lange rij voor de 'Meet & Greet Area', inclusief dranghekken en beveiligers. Erachter bevindt zich geen beroemde acteur of zanger, maar twee jonge jongens: Kelvin Boerma (18) en Peter de Harder (21) van het YouTube-kanaal Cinemates. Hun gelikte komische filmpjes, met titels als 'hipsters are assholes' en 'real life couch surfing' hebben honderdduizenden views.

Het is geen ongewoon tafereel, zaterdag op de eerste editie van Veed, het festival 'waar YouTube tot leven komt'. Eigenlijk is de gehele Gashouder, met ongeveer tweeduizend fans en vijftig gevestigde YouTubers, een grote meet-and-greet: overal lopen 'YouTubers' rond, gevolgd door fans. De jongens en meisjes, soms nog geen 10 jaar oud, willen maar één ding: een selfie met hun favoriete ster, die ze steevast bij de voornaam noemen. Af en toe stijgt gegil op uit de menigte of komt een schare rennende meisjes voorbij. 'Oh my god, Dylan móét ik zien.'

Sterren

Manager Omar Kbiri ('net 30') organiseerde Veed samen met een aantal YouTubers. 'We willen de YouTube-gemeenschap naar een hoger niveau tillen. Bij die ambitie hoort een event. Dit is geen wereld meer van insiders: YouTube domineert onder de jeugd.'

Wat de videoheld zo populair maakt? 'Het zijn mensen met succes die toch heel dichtbij staan. Niet zoals Beyoncé, maar meer als een oudere zus of broer.'

'De Cinemates zijn gewoon grappig', antwoordt Jetske (15) op de vraag waarom ze naar hun filmpjes kijkt. Met vriendin Alize (14) is ze al vaak op de foto geweest met YouTubers. Ze kijken elke dag wel YouTube. Alize: 'Het is leuk om de YouTubers eindelijk een keer in het echt te zien.' Voor Britt (16) is het videokanaal de vervanging van tv. 'Het zijn een nieuw soort sterren.'

Beeld ANP Kippa

Handtekeningen

Simon de Wit (18) heeft een uur bij de ingang vastgestaan tussen de fans. De student Informatiekunde, halflang haar, losvallend rood overhemd en zijn spullen in een plastic tas, uploadt op zijn kanaal (21 duizend abonnees) grappige video's over uiteenlopende thema's, zoals lui zijn. 'Op dit soort dagen wordt duidelijk hoe groot de YouTube-wereld is. Ik vind het nog steeds bizar dat mensen met me op de foto willen.' Vera Lücker (23) van beautyblog en videokanaal VeraCamilla (126 duizend abonnees) is het iets meer gewend. 'Als ik ga winkelen, gebeurt het altijd wel. Dan zijn het een paar mensen. Nu zijn het er erg veel en komen ze heel dichtbij.'

'Je moet soms wel lang wachten', zegt Kiam (11). Zijn witte T-shirt is bezaaid met handtekeningen. Zijn tweelingzus Lisa toont trots een vol boekje. 'Maar het is het waard'. Ze zijn op Veed met hun vader Nathan (47): 'Ik vind het fantastisch. Dan vraag ik: is dat er een?' Lachend: 'Ik kan de sterren niet altijd van de fans onderscheiden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.