'LEGO maakt steeds gewelddadiger speelgoed'

De Deense speelgoedgigant LEGO komt met steeds gewelddadiger speelgoed om te kunnen concurreren met andere speelgoedfabrikanten, televisie en computerspelletjes. Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit van Canterbury in Nieuw-Zeeland in een studie die is verschenen in het online tijdschrift PLOS ONE.

Foto epa

Volgens de onderzoekers zijn LEGO en concurrenten verwikkeld in een 'figuurlijke wapenwedloop' om de aandacht en interesse van kinderen in het digitale tijdperk vast te houden.

De studie richt zich op de ontwikkeling van het geweld in LEGO-speelgoed van 1978, het jaar waarin de eerste wapens verschenen, tot 2014. Daarvoor is de meest complete beschikbare database gebruikt, van BrickLink.com. De onderzoekers stellen vast dat het aantal wapens met dertig procent is toegenomen en dat de themakits vaker gewelddadige scenario's voorstellen.

Volgens de onderzoekers is de ontwikkeling in strijd met LEGO's beleid dat LEGO-producten geweld als speelstimulans moeten ontmoedigen, tenzij het gebruikt wordt om een imaginair kwaad te bestrijden. Of het gewelddadiger geworden speelgoed negatieve invloed heeft op het gedrag van kinderen, laten de onderzoekers in het midden: daarover zijn wetenschappers het oneens, benadrukken ze.

Van alle tijden

In 2013 bleek uit onderzoek aan dezelfde universiteit dat boos, droevig of bang kijkende LEGO-poppetjes in opmars zijn. Toen al zagen de onderzoekers dat de thematiek van LEGO steeds vaker om conflict en goed versus slecht draaide.

Volgens een woordvoerder van LEGO was het niet de bedoeling om agressie te promoten, maar ziet de speelgoedfabrikant de strijd tussen goed en kwaad als wezenlijk onderdeel van rollenspel bij kinderen. Hij zag de nadruk op strijd niet als kenmerk van modern speelgoed.

Conservator Marc Wellens van het Speelgoedmuseum in Mechelen benadrukte naar aanleiding van de studie dat het spelen met 'slechteriken' inderdaad van alle tijden is. Kinderen zouden de poppen gebruiken om te experimenteren met emoties en om frustraties af te reageren. 'Dat lijkt me juist gunstig voor hun ontwikkeling. Bovendien kunnen ze zo alvast spelenderwijs wennen aan het feit dat het in het leven niet alleen rozengeur en maneschijn is.'