Beter levenwerk

Laat de baan jou zoeken: zo word je benaderd door recruiters

Werkloos door de pandemie of gewoon toe aan een nieuwe baan? Vacatures doorspitten en sollicitatiebrieven versturen is een logische stap. Maar hoe zorg je dat werkgevers jóu benaderen?

Wie gevonden wil worden, moet zichtbaar zijn. Beeld Matteo Bal
Wie gevonden wil worden, moet zichtbaar zijn.Beeld Matteo Bal

Wie nog nooit benaderd is door een recruiter werkt waarschijnlijk niet in de IT. Ook docenten, verpleegkundigen en recruiters zelf worden vaak gevraagd of ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. Omdat er nog altijd een tekort is in deze sectoren, verandert de coronacrisis daar weinig aan.

Zichtbaar zijn

Toch draait het om meer dan de juiste kandidaat in de juiste branche zijn als je gevonden wilt worden. Het ligt voor de hand, maar wordt toch vaak over het hoofd gezien door (latent) werkzoekenden: je moet zichtbaar zijn.

‘Normaal zou ik adviseren om naar evenementen en netwerkborrels te gaan die relevant zijn in jouw vakgebied, maar dat kan nu natuurlijk niet’, zegt Wendy van Wijngaarden, die elf jaar recruiter was en inmiddels met haar bedrijf Jouw Wending mensen bij hun loopbaan en sollicitaties helpt.

Bij dit soort bijeenkomsten kun je kennis maken met potentiële werkgevers en recruiters. Toch hoeft het geen nadeel te zijn dat offline netwerken momenteel niet kan, stelt Van Wijngaarden gerust. De meeste recruiters zoeken via LinkedIn naar geschikte kandidaten.

Hoe vul je LinkedIn slim in?

Vanzelfsprekend hoort op een goed LinkedIn-profiel een representatieve en recente foto van jezelf, maar zorg ook dat je locatie klopt en klik vaardigheden aan (op LinkedIn skills genoemd), daar selecteren recruiters op. Van Wijngaarden: ‘Vul het profiel volledig in, dan plaatst LinkedIn je hoger in de zoekresultaten.’

Volgens Van Wijngaarden is het belangrijk dat je een functietitel gebruikt die specifiek is én in jouw branche gebruikelijk. ‘Sommige bedrijven verzinnen zelf hippe namen. Leuk, maar als een recruiter zoekt op een functietitel, kom jij niet naar boven, terwijl je misschien wel geschikt bent.’ Vul niet alleen de functietitel in, maar vertel ook waarom je bij een bedrijf werkte en wat je hebt bereikt. Recruiters kijken graag naar motivaties en resultaten.

‘Beschikbaar voor…’

Wie actief op zoek is naar een baan, doet er goed aan dat kenbaar te maken op LinkedIn. Zet in de bovenste regel op je profiel (headline) dat je beschikbaar bent voor werk en maak gebruik van de nieuwe functie om een groene ring om je profielfoto te plaatsen, met daarin de tekst ‘open to work’.

Als je niet wilt dat je werkgever ziet dat je rondneust, kun je ook alleen aan recruiters kenbaar maken dat je zoekende bent. Daar heeft LinkedIn een speciale functie voor.

Petra Vethman, inmiddels hoofdredacteur content creatie ANWB, gebruikte die omdat ze na meer dan acht jaar als adjunct-hoofdredacteur bij JAN Magazine en het schrijven van een non-fictie boek open stond voor een nieuwe stap. ‘Na een paar maanden werd ik gevraagd om te solliciteren bij de ANWB. Zelf had ik daar nooit aan gedacht, maar het bleek een heel brede, uitdagende functie te zijn in een op vernieuwing gerichte organisatie. Ook fijn: de recruiter gaf me extra informatie, zoals over de bedrijfscultuur.’

Online profiel maken

Nog een tip: door je cv op vacaturebanken als Intermediair te plaatsen ben je direct vindbaar voor werkgevers en recruiters die op zoek zijn in de cv-database naar geschikte kandidaten voor hun vacatures. Daarnaast kun je met je geplaatste cv ook snel solliciteren naar interessante vacatures in de vacaturebank. Ook bij de Nationale Vacaturebank kun je jezelf in de kijker spelen bij recruiters.

Zoek zelf recruiters op

De meest bezochte pagina op LinkedIn is die waar je kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken, zegt Marcel Molenaar, Country Manager bij LinkedIn. Daar kun je handig gebruik van maken door recruiters op te zoeken van bedrijven waar je graag wilt werken. De recruiters zien dat jij hun profiel hebt bekeken en bezoeken waarschijnlijk dan ook jouw pagina. Als op je profiel meteen duidelijk is dat je werk zoekt, kun je waarschijnlijk snel een bericht verwachten.

Aanbevelingen

Wat verder helpt om jezelf in de kijker te spelen? Zorg dat anderen je zien als een autoriteit in jouw vakgebied, door regelmatig iets te delen over je expertise, zegt loopbaancoach Van Wijngaarden. Deel een artikel over jouw branche en vertel waarom je het er wel of niet mee eens bent. Dat kan op LinkedIn, maar ook op andere sociale media, bijvoorbeeld in relevante Facebook-groepen. Als je echt wilt opvallen, maak dan video’s of vlogs over je vakgebied. Zeker op LinkedIn trekt dat de aandacht, omdat er weinig video’s worden geplaatst.

Vethman deelt inmiddels regelmatig artikelen. Haar tip: ‘Wees kritisch als je iets plaatst. Kijk naar je profiel met de blik van iemand die jou niet kent. Hoe kom je over?’ Ze adviseert ook om via Linkedin aanbevelingen te vragen aan collega’s. ‘Daar kijk ik zelf naar als ik mensen zoek.’

FACEBOOKGROEP DE WERKGIDS

Hoe kun je efficiënter werken? Hoe pak je het aan als je een nieuwe baan wil? Verdien je wel genoeg? En hoe sla je je door een functioneringsgesprek heen? In de Facebookgroep de Volkskrant Werkgids delen we artikelen over werk en carrière. Meld je aan en deel zelf ook vragen en tips.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden