Wie iets wil bereiken, moet onderuit durven gaan
© ABN AMRO
Advertentie

Wie iets wil bereiken, moet onderuit durven gaan

Laura van Kaam is een dame om in de gaten te houden. Nadat ze in 2013 The Voice Kids won, was ze vastberaden om een eigen concert te geven. En dat lukte. Deze zomer staat ze op de Uitmarkt, op een podium van de getalenteerde ontwerper Paul Bergman.

"Mensen zeiden dat het me nooit zou lukken", vertelt de nu 18-jarige Laura van Kaam over die grote droom van een avondvullend concert met liveband. "Toen heb ik op eigen kosten het Amphion in Doetinchem afgehuurd. Het was een half jaar van tevoren al uitverkocht. En ik kon tegen iedereen zeggen: 'I did it'. In totaal heb ik drie concerten gegeven, waarvan één in Amsterdam", zegt de Achterhoekse trots.

De zangeres en gitariste doet mee aan Springplank, een talentenprogramma van ABN AMRO. Samen met 22 andere jonge talenten uit de wereld van dans, kleinkunst, klassieke muziek en design geeft ze eind augustus een gezamenlijk optreden op de Uitmarkt in Amsterdam. Allemaal worden ze begeleid door ervaren vakgenoten.

Laura staat straks op een podium dat is gemaakt door de 28-jarige grafisch ontwerper en art director Paul Bergman uit Amsterdam. Dat doet hij samen met Megan Hoogenboom, die hij kent via het jonge ontwerpersprogramma Driving Dutch Design. Zowel Paul als Megan worden op het gebied van visuele beleving gecoached door designbedrijf Exposize, die hierin gespecialiseerd is.

Het uiterlijk van dat podium wordt (als het aan Paul ligt) sterk, simpel en no-nonsense. Want dat is zijn stijl. "Bovendien valt de act weg als het design te druk wordt", legt hij uit. "Daarnaast moeten we rekening houden met alle verschillende disciplines. Het moet iets zijn dat bij iedereen past. Ons doel is om de talenten een podium te geven waarop ze zich allemaal op hun gemak voelen en zo goed mogelijk uit de verf komen."

"Door hieraan mee te doen, kan ik mezelf laten zien."

Paul Bergman

Net als Laura is Paul bepaald niet onervaren. Hij heeft zijn eigen studio in Amsterdam en helpt verschillende merken en organisaties bij het vinden van hun eigen unieke karakter door het ontwerpen van visuele identiteiten en creatieve campagnes. Hij heeft onder andere gewerkt voor bureaus als Vice en Clockwork, maar ook met kleine start-ups zoals Walter White's Espresso en grotere opdrachtgevers zoals Provincie Noord-Holland. Intussen zoekt hij constant uitdagingen in educatieve trajecten en talentenprogramma's zoals Springplank. "Door hieraan mee te doen, kan ik mezelf laten zien. En daardoor beland ik in situaties die me verder brengen. Bovendien past dit mooi in mijn portfolio."

"ik vraag altijd visitekaartjes, ik heb er thuis een hele map vol mee."

Laura van Kaam

Hij hoopt niet alleen verder te komen als ontwerper, maar ook als ondernemer. Dat kan namelijk beter, vindt hij. "Nu voel ik me nog niet echt een ondernemer. Ik moet nog leren inzicht krijgen in andere dingen dan design, zoals contact leggen en onderhouden met klanten en organisaties. Dat hoop ik ook uit dit programma te halen."

Iemand die op haar zestiende op eigen houtje een groot theater afhuurt en uitverkocht krijgt, weet al het een en ander van ondernemerschap. Dit is volgens Laura dan ook minstens zo belangrijk als talent. "Je kunt wel heel mooi zingen, maar dan moet je nog steeds heel hard werken om artiest te worden. Je moet doorzettingsvermogen en wilskracht hebben om je dromen waar te maken. Je moet onderuit durven gaan en weer opkrabbelen. En je moet vooral heel veel netwerken - ik vraag altijd visitekaartjes, ik heb er thuis een hele map vol mee."

Springplank ziet ze vooral als een kans om zich als zangeres te ontwikkelen, met Karin Bloemen als haar persoonlijke coach. "Karin brengt me zo veel bij op gebied van zangtechniek. Ik wist er wel iets van, maar ik kijk er nu op een andere manier naar. Hiervoor had ik geen idee hoe ik op het podium sta, hoe ik m'n stem gebruik, hoe ik adem. Ik vergeet bijvoorbeeld vaak te ademen als ik muziek maak. Heel gek, maar daar kom ik nu pas achter." Daarnaast vormt het talentenprogramma voor Laura een aanzet naar een volgende stap in haar carrière. Wanneer het optreden op de Uitmarkt en de lessen van Karin erop zitten, gaat ze dan ook vooral verder met optreden. "Ik zie dit echt als een mooie springplank, zoals het project ook heet. Dit geeft me weer een beetje meer bagage in m'n rugzak."