In de Arabische wereld kopen ze al jaren tapijten met een ruitjespatroon
©

In de Arabische wereld kopen ze al jaren tapijten met een ruitjespatroon

Wooncliché

Wat zegt het als je in bladen, woonblogs en op Pinterest telkens hetzelfde crèmekleurige tapijt tegenkomt? Goeie marketing van een grote meubelfirma? Nee, want het tapijt in kwestie is te koop in allerlei maten, soorten, prijsklassen en merken. Het ligt zowel bij de Karwei, Sissy-Boy, Leen Bakker, FonQ en Wehkamp als bij de Gamma. De laatste bouwmarkt zegt erover: 'Het ruit patroon (sic) zorgt voor een eigentijdse en trendy uitstraling en maakt je kamer op een fraaie wijze helemaal af.' 

Aha! It really ties the room together, toch zo'n beetje de fijnste kwalificatie voor een tapijt. De oorsprong van het sobere patroon ligt niet in Scandinavië, zoals veel bloggers veronderstellen, maar in de Arabische wereld: de berbers, Noord-Afrikaanse nomaden, knopen al eeuwen deze Beni-Ouaraintapijten met hun ruitjespatroon. Dus wat zegt het, als we zo'n tapijt alsmaar tegenkomen? Nou, dat we hier te maken hebben met een loepzuiver wooncliché.