Campagnefoto Schick
Campagnefoto Schick © Y&R

Hipsterhaat is in de mode

Je hebt maar een goed bijgehouden baard nodig of je bent er een, een hipster. Dat terwijl de hipsterhaat in de mode is. 'De hipster beledigen is een makkelijke en veilige exercitie - niemand zal zich verdedigen en iedereen herkent je ergernissen', schrijft Haro Kraak deze zaterdag in achtergrond- en opiniekatern Vonk. Social media, maar ook reclames en de muziekindustrie spelen handig op deze trend in, en dat kan grappige beelden opleveren.

In de Londense wijk Shoreditch lepelde de nietsvermoedende clientèle van het 'Cereal killer café' een peperdure bakje ontbijtgranen weg, toen een woedende menigte actievoerders het pand bestormde. Met brandende staken in de hand schreeuwde ze leuzen en bedreigde ze iedereen in het pand, zelfs de kinderen.

In de media werd dit al snel breed uitgemeten als een anti-hipster actie. De protestgroep was verbolgen om de gentrificatie en daarmee gepaarde prijsstijgingen in hun buurt. Allemaal de schuld van de hipsters, natuurlijk.

Hipster-pesten in beeld

Het bestormen van een hipstercafé is een overdreven fysieke vorm van de 'hipsterhaat' die al tijden broeit. Zolang er echter geen kinderen de stuipen op het lijf wordt gejaagd, kan hipsters belachelijk maken behoorlijk grappig zijn. En dat hebben satirische Facebookevenementen als 'Een of ander vreetding met hippe biertjes en saladebar' ook door.

Anti-hipster artikelen doen het ook goed in de media. Zo zette het Parool '9 hipsterfenomenen waar Amsterdam wel klaar mee is' op een rijtje. Men neme bijvoorbeeld de koffietent: 'Hè fijn, nóg een plek waar je met je skeletreet op een opgeschuurd strafkampkrukje kunt zitten, terwijl je op je Macbook een businessplan tikt voor je eigen ambachtelijke piccalillymerk, met binnen handbereik raw veganistische quinoapavlova en koffie uit Tsjernobyl. Want ja, dat kán weer helemaal. Maar willen we het. Nee.'

Nog een mooi voorbeeld van het hipster-pesten is het ironische lied 'Hipsta' van Australische DJ's Timmy Trumpet en Chardy in samenwerking met duo Bondi Hipsters. De clip is vooral gericht op het snoeverige hipster-gedrag, dat omstanders zelfs agressief maakt. En dan is deze clip nog van vóór het incident in London.

Reclame

Het Zuid-Afrikaans biermerk Garagista heeft de haat-jegens-de-hipster-trend goed door. 'Help us get our beer back', is de bijbehorende slogan van de reclame die drang naar exclusiviteit van hipsters belachelijk maakt.

En die hipsterbaarden komen ook echt niet onder een hoofdrol in een reclame uit.