Een testrit in de authentieke klassieke Nederlandse Mini (1959)
Een testrit in de authentieke klassieke Nederlandse Mini (1959) © ANP

'De reden voor afschaffen oldtimer-vrijstelling is geld, niet het milieu'

Op 3 december kreeg Michiel Hegener een brief van de Belastingdienst waarin hij las dat zijn oldtimer plotseling niet meer onder de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting valt. 'Het huidige plan is een aanmoediging om van schone LPG over te stappen op vieze benzine'

 
Wat zijn overheidsbrieven nog waard? Wat als er op een asielverlening een brief kan volgen met 'nee sorry, toch maar niet'?

Op 25 januari 2006 kreeg ik een brief van de Belastingdienst: volgens het kentekenregister werd  mijn Volvo 244GL binnenkort 25. 'Met ingang van 10 april 2006 verleen ik u daarom vrijstelling van motorrijtuigenbelasting', aldus een enthousiaste inspecteur, die daarbij geen enkel voorbehoud maakte.

Een paar jaar eerder had ik berekend dat de naderende vrijstelling restauratie rechtvaardigde. Ik reed sloperijen af op zoek naar onderdelen en gaf werk aan een reeks sympathieke, kleinschalige, rommelige garagebedrijven waar ze bij de BOVAG van rillen. Bij de start van de vrijstelling à €1068, - per jaar was de Volvo weer roestvrij en bedrijfszeker en gingen de investeringen zich terugverdienen. Inmiddels staat de teller op 763.000 kilometer. In de afgelopen twee jaar had ik drie reparaties: 80, - voor een kruiskoppeling, 150, - voor een draagarm (van de sloop) plus montage en 200, - voor een buitendorpel, ingelast door een garagebedrijf in binnen-Delft waar het nog 1970 is en dat het van oude auto's moet hebben.

Knorrige windtunnelmodellen
Als tegenprestatie voor het land dat dit financieel mogelijk maakte, tour ik op schone LPG in een glanzend stukje cultuurgeschiedenis en kan ik het somber voor zich uit starende publiek in hun knorrige windtunnelmodellen wat opvrolijken.

Op 3 december 2013 kwam er weer een brief van de Belastingdienst: de vrijstelling geldt vanaf 2014 alleen nog voor oldtimers van vóór 1974. Dit keer werd er wel een voorbehoud gemaakt: de Eerste Kamer kon nog dwars gaan liggen, al werd dat iets anders geformuleerd door inspecteur J.F. van de Poll. Hij vond het niet nodig excuses te maken voor het feit dat hij een onbetrouwbare overheid dient. Wat zijn overheidsbrieven nog waard? Wat als er op een asielverlening een brief kan volgen met 'nee sorry, toch maar niet'?

 
Maar de kans dat Rutte II over de oldtimers gaat vallen is klein

Maandag en dinsdag (16 en 17 december) buigt de Eerste Kamer zich over het huidige wetsvoorstel: de grens gaat naar 40 jaar, LPG- en dieselrijders moeten weer de volle mep gaan betalen en benzinerijders 25 procent, mits ze  hun auto van december tot en met februari laten staan.

Dat was zo door de regering bekokstoofd met de ANWB, KNAC, FEHAC, FOCWA, BOVAG en de RAI Vereniging. Heel handig: tachtig procent van de oldtimerbezitters, te weten de benzinerijders, wordt koest gehouden met een soepele regeling terwijl de minderheid die op LPG of diesel rijdt het grootste deel van de motorrijtuigenbelasting (MRB) mag ophoesten.

De reden voor de afschaffing van de oldtimer MRB is geld - niet het milieu, zoals de regering pretendeert. Het huidige plan is een aanmoediging om van schone LPG over te stappen op vieze benzine, terwijl veel oldtimerbezitters juist LPG hadden laten inbouwen om relatief schoon te rijden. Al die auto's die straks naar de sloop gaan moeten worden vervangen door nieuwe en de fabricage is een aanslag op milieu.

Halve bedrijfstak om zeep geholpen
Zelfs financieel is het geen slim wetsvoorstel, want er wordt nu een halve bedrijfstak om zeep geholpen. Dat proces is volop gaande sinds de MRB-ontheffing ter discussie werd gesteld in het regeerakkoord van Rutte I: ontslagen, sluitingen en faillissementen die leiden tot meer werklozen, meer uitkeringen en minder belastingopbrengsten. Kortom, hoe bedenk je het! De auto's van 40-plus gaan de sector niet redden want hoe lang blijven die nog onbelast? Iedereen beseft nu dat het kabinet Rutte III kan besluiten om de MRB-grens naar 50 jaar te verleggen, dus haast niemand koopt nog een oldtimer. Uit een enquête van de belangengroep VrijstellingOldtimer blijkt dat 95 procent van de oldtimerbezitters maatregelen (schorsen, verkoop, export, sloop en ombouw) zal nemen om de MRB niet te hoeven betalen.

VrijstellingOldtimer heeft voorgesteld om per 1 januari de MRB leeftijdsgrens te verschuiven van 25 naar 30 jaar, met volledige MRB voor alle auto's op LPG, diesel en benzine van 25 tot 30 jaar. Die vielen sinds 1 januari 2012 toch al onder een overgangswetgeving: in 2021 zouden er alleen nog auto's van ouder dan 30 jaar buiten de MRB vallen. Dat is nou echt nuttig voor het milieu omdat er (om redenen die we hier laten rusten) veel Duitse diesels uit 1985-'86 zijn geïmporteerd, vooral de Mercedes 190D, waarmee veel wordt gereden en die dus veel vervuilen. Die wet zou in 2015 worden geëvalueerd...

De PvdA fractie in de Eerste Kamer heeft positief gereageerd op het plan van VrijstellingOldtimer, de VVD voor zover bekend nog niet. Maar de kans dat Rutte II over de oldtimers gaat vallen is klein. Want het plan van VrijstellingOldtimer levert 100 miljoen op, slechts 21 miljoen minder dan waarop de regering rekende in 2014. En met die MRB-derving doet de regering 190.000 kiezers een plezier.

Michiel Hegener is journalist.