'De lucht van braadworst moet blijven hangen in het nieuwe stadion'

In het zevende deel van een wekelijkse serie: Erik Mulder en de inrichting van het stadion...

Terwijl de kantoortjes in het Oosterpark worden leeggehaald en het stadion alleen nog dienst doet als decoratie tijdens de trainingen, leeft het in Euroborg aan alle kanten. Bouwvakkers zijn nog bezig in de bouwput in de omgeving van het stadion, verhuizers sjouwen stoelen naar binnen en nieuwsgierige Groningers werpen stiekem alvast een blik op het veld.Het is een dag voor de testwedstrijd tegen Veendam als de laatste puntjes op de i worden gezet. De sterke drank in de businessruimte wordt aangevuld, een pallet met flessen tomatenketchup staat te wachten en de geluidsinstallatie wordt getest. ‘Alles moet de eerste keer goed zijn’, vindt Erik Mulder, financieel directeur bij FC Groningen.Hij is sinds 1998 betrokken bij Euroborg en is onder meer verantwoordelijk voor de inrichting van het stadion. De sfeer dus. Veel supporters en medewerkers vreesden dat juist dat element zou achterblijven in het Oosterpark. Mulder: ‘Ik realiseer me dat de sfeer in het Oosterpark van groot belang was en dat we die hier ook moeten creëren. De supporters moeten zich in Euroborg vanaf het eerste moment thuisvoelen. Sfeer zorgt voor een vol stadion, waardoor de club uiteindelijk budgettair kan groeien.’Er is alles aan gedaan om de supporters bij de inrichting te betrekken. Enquêtes op de website, brainstormsessies en onderzoeken bij de verschillende supportersgroepen. Conclusies: er moest een Engelse sfeer komen. Tribunes dicht op het veld, zonder hekken of grachten. Er moest een lucht van braadworst blijven hangen en het stadion moet FC Groningen uitstralen.Mulder loopt trots door het stadion. Zelfs leeg ademt het sfeer uit. Twintigduizend groene klapstoeltjes zijn verdeeld over twee ringen die dicht op het veld staan. De achterwanden zijn groen, de cornervlaggen zijn groen, zelfs de bureaustoelen in de kantoorruimtes en de kaarsen in de ‘hattrickpub’ zijn groen. De vloerbedekking is paars, verwijzend naar de kleur van het allereerste FC Groningen-shirt van 1971. Ook het logo van de club komt overal terug, van doelnet tot tribune.Het zorgde voor commotie bij de fanatieke aanhang, die liever de tekst ‘Z-side’ zag verschijnen op ‘hun’ tribune. ‘Z-side wordt snel op een negatieve manier geassocieerd met de harde kern, maar ook hun wensen moeten we respecteren’, vindt Mulder. ‘Het voorstel is zelfs bij de gemeenteraad behandeld en uiteindelijk hebben we het logo weggehaald en nieuwe stoeltjes geplaatst die aan de wens van de Z-side voldoen.’Vanaf de open omloop tussen de eerste en tweede ring hebben de bezoekers een prachtig uitzicht op het veld. Mulder: ‘Supporters kunnen tijdens de wedstrijd hun drankje en hapje nuttigen zonder iets te missen. Ze hoeven niet eens terug naar hun stoel als ze dat niet willen.’Een verdieping hoger wordt in het supportershome nog flink geklust. Een Engels aandoende ruimte die ingericht is door de supportersvereniging zelf. Een deur verder huist de harde kern. Op verzoek is een aparte ingang gecreëerd zodat beide ruimtes onafhankelijk van de openingstijden gebruikt kunnen worden. Mulder is verguld dat hij bijna alle wensen van de supporters heeft kunnen inwilligen. Behalve de videowall. Lachend kijkt hij naar het minieme scorebord in de nok van de hoofdtribune. De cijfers zijn nauwelijks te ontwaren. ‘We hebben geen budget voor een videowall’, klinkt het verontschuldigend. ‘Maar als de supporters er hard genoeg om blijven roepen, zal er over een half jaar wel een hangen. Dit kleine ding hangt er om dat proces te versnellen.’