Nederlandse wint YouTube Play-wedstrijd

AMSTERDAM - De Nederlandse Evelien Lohbeck heeft de internationale YouTube Play-wedstrijd gewonnen. Samen met 24 mede-winnaars is haar video van 22 tot en met 24 oktober te bewonderen in het Guggenheim-museum in New York.

Dit werd vannacht om 02.00 uur (Nederlandse tijd) bekendgemaakt op een speciale avond in het Guggenheim. Het evenement werd over de hele wereld live uitgezonden via YouTube. Gedurende de avond werden alle 25 winnende video's geprojecteerd op de gevel van het  Guggenheim. Vandaag worden de winnaars nogmaals geëerd in de Guggenheim-vestiging in Bilbao.

Knipoog
In de video van de Bredase Lohbeck (27) is een notitieboek te zien die dienst doet als computer, scanner, muziekinstrument, broodrooster en spiegel. Via het getekende computerscherm surft ze naar YouTube en bekijkt daar korte filmpjes, of ze stopt er een broodje in die er geroosterd uitkomt.

Lohbeck: 'Het is een knipoog naar nieuwe technologie. Een notitieboek representeert de basis van het schrijven.' Dat haar video nu te zien is in het Guggenheim is volgens Lohbeck 'het grootste wat er had kunnen gebeuren'. De video, haar afstudeerproject voor de opleiding Animatie aan de Kunstacademie St. Joost in Breda, was puur gemaakt voor het internet. 'Het was nooit mijn intentie dat de video op filmfestivals en nu in het Guggenheim zou worden getoond.' Lohbeck werkt momenteel bij het Nederlands Instituut voor animatiefilm (Niaf). Haar grote droom is om te kunnen leven van haar autonome werk.

Volgens Nancy Spector, juryvoorzitter en hoofdcurator van het Guggenheim is deze erkenning heel belangrijk voor beginnende videoartiesten. 'De kunstwereld kijkt toe', zegt Spector. 'YouTube is heel democratisch. Het virale aspect, of mensen het naar elkaar doorsturen, is bepalend of een video erkenning krijgt. Dit is vaak omdat een video lollig of schokkend is. De professionele jury let vooral op de diepgang van een video.'  Volgens Spector is het ene niet beter dan het andere. 'Maar het zet je wel in de kijker van de professionals en dat opent deuren.'

Overweldigend
Uiteindelijk is de video van Lohbeck uit 23 duizend inzendingen uit 91 landen gekozen. In eerste instantie zouden er twintig winaars worden gekozen, maar volgens Spector was het aanbod zo overweldigend, dat ze gekozen hebben voor 25 winnaars. 'De jury was zo geroerd door de kwaliteit van de ingezonden video's. Het eindresultaat bevat het meest unieke en innovatieve werk dat de afgelopen twee jaar op internet is verschenen'.

Het Guggenheim werkte samen met YouTube om de het breedst mogelijke publiek, van over de hele wereld te bereiken. Het is de eerste expositie van online video georganiseerd door een belangrijk museum voor moderne kunsten. Het museum ziet de expositie als een viering van de macht van het internet om nieuwe digitale kunstvormen te katalyseren en te verspreiden, en een ode aan deze kunstvorm. Spector: 'Om video's die voor internet zijn gemaakt in een andere context te laten zien, kan enorm fascinerend zijn.'