Suzy Menkes, uiterst rechts. In het midden, met zonnebril, Anna Wintour, hoofdredactrice van Vogue.
Suzy Menkes, uiterst rechts. In het midden, met zonnebril, Anna Wintour, hoofdredactrice van Vogue. © REUTERS

'Waarom een verkassende columniste de modetransfer van het jaar is'

'Wie in de mode werkt, leest Suzy. Punt uit. Menkes is voor een modejournalist wat Simon Carmiggelt is voor een columnist. Een voorbeeld.' Suzy Menkes verkast nu van de New York Times naar Vogue. De modetransfer van het jaar, schrijft Bregje Lampe.

Ik moest even slikken toen ik het hoorde. Suzy Menkes verruilt na 25 jaar de krantenpagina's van de International New York Times voor de glossy pagina's van Vogue. Ze is benoemd tot International Vogue editor bij uitgeverij Condé Nast. Dat wil zeggen dat ze een vaste plek krijgt op alle 27 websites van Vogue wereldwijd.

Menkes, die door de internationale modejetset steevast bij haar voornaam wordt genoemd, is geen ontwerpster. En toch is dit nu al de modetransfer van het jaar. Want de 70-jarige journalist is een instituut. Wie in de mode werkt, leest Suzy. Punt uit. Menkes is voor een modejournalist wat Simon Carmiggelt is voor een columnist. Een voorbeeld.

Kiosk
De eerste paar seizoenen in Parijs stond ik altijd extra vroeg op om op tijd bij kiosk te zijn. Want de duizenden bezoekers die de modeweken trekken, willen allemaal die ene krant lezen. Dat hoeft niet meer, want haar artikelen staan tegenwoordig ook online. Tegen betaling. Maar het is een verademing om iets fatsoenlijks te lezen tussen de talloze blogs van meisjes die vooral zichzelf promoten in de hoop op gratis kleding van een of ander modemerk.

Wat dat betreft is het een slimme zet van Vogue om Menkes ruimte te geven op hun website. Want ook online is behoefte aan gedegen stukken. En Menkes zit niet in de mode vanwege de mogelijkheid om gratis spullen te scoren. Ze heeft geen sample size-maat. Ze draagt vooral comfortabele en geplisseerde kleding van Issey Miyake, aan hoge hakken doet ze niet en ze gebruikt vaak een meer tien jaar oude paarse tas van Prada. Haar belangrijkste stijlkenmerk is de brede krul op haar hoofd, die in de loop van een lange dag met modeshows zichtbaar inzakt.

Kennis van zaken
Maar er is niemand in de modewereld met net zoveel kennis van zaken en zo'n goede pen als Menkes. Ze is met afstand de meest invloedrijke modejournalist van nu. Ze kan mode uitleggen, in een kader plaatsen. Dat doet ze luchtig, soms geestig. En altijd met respect voor de ontwerper. Want Menkes weet hoe moeilijk het is om een perfect kledingstuk te maken. Voordat ze Engelse literatuur en geschiedenis ging studeren aan het elitaire Newham College in Cambridge, liep ze stage bij de Chambre Syndicale de la Couture in Parijs.

Ze wordt wereldwijd gerespecteerd omdat ze niemand naar de mond schrijft. De grote vraag is in hoeverre ze kritisch kan blijven als ze straks schrijft voor een glossy titel die afhankelijk is advertenties van luxe modemerken en die het verder niet zo nauw neemt met journalistieke onafhankelijkheid?

Met haar overstap, krijgt ze er een groot publiek bij. Maar dat zijn wel allemaal mensen die redelijk goed ingevoerd zijn in de modewereld. De zakenman die in het vliegtuig de International New York Tribune leest en dankzij haar artikelen ook wat zinnigs over mode te weten komt, raakt ze kwijt.

Bregje Lampe is moderedacteur voor de Volkskrant