Directeur Mladen Ciric van SMS Parking toont een parkeerapp.
Directeur Mladen Ciric van SMS Parking toont een parkeerapp. © ANP

De parkeerapp: scheelt een hoop frustratie en kan heel wat geld besparen

Parkeren in een stadscentrum is vaak een crime vanwege het gebrek aan parkeerplaatsen. Met een parkeerapp kun je een hoop rondjes rijden én geld besparen.

 
Misschien nog wel het belangrijkste in deze sobere tijden: je kunt er behoorlijk wat geld mee besparen als je geregeld met de auto in stadscentra moet zijn.

De mobiele telefoon kan het leven van de stadsparkeerder een stuk aangenamer maken. Wie op straat in een of ander stadscentrum wil parkeren, moet doorgaans eindeloos rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats. Zeker in een vreemde stad, waar je de weg niet kent in het doolhof van (vaak) eenrichtingsstraten, is dat een crime. En als je dan eindelijk een plek gevonden hebt, volgt gehannes met een onbegrijpelijke of niet functionerende parkeerautomaat (elke stad lijkt wel zijn eigen parkeersysteem te hebben uitgevonden) die alleen munten accepteert of juist alleen een creditcard of een chipknip.

Als het dan toch is gelukt een parkeerticket voor achter de voorruit te bemachtigen, volgt nog tijdstress. Wie een minuut te laat terug is bij zijn auto, riskeert immers een parkeerboete. De meeste parkeerders houden dan ook een ruime marge aan bij het inschatten van de parkeertijd, om niet in de stress te schieten als de afspraak of het winkelen onverhoopt uitloopt. Uit voorzorg kopen stadsparkeerders daarom vaak meer parkeertijd dan ze achteraf nodig hadden, blijkt uit onderzoek.

Parkeren in een parkeergarage voorkomt tijdstress. Maar ook dan betalen parkeerders doorgaans te veel , omdat de parkeertarieven in een parkeergarage net als op straat in 'blokken' van minimaal tien minuten, maar meestal veel langer worden berekend. Wie 61 minuten in de garage staat, moet 70 tot 120 minuten parkeertijd afrekenen.

Geld besparen
Al deze ergernissen kun je voorkomen door gebruik te maken van een parkeerapp. Voor Nederland zijn er meerdere parkeerapps ontwikkeld waar automobilisten veel plezier van kunnen hebben. Ze helpen bij het zoeken naar een parkeerplaats, herinneren je er desgewenst aan dat je parkeertijd bijna is verlopen, onthouden voor je waar je auto ook alweer staat en maken het betalen een stuk makkelijker. Als je de auto verlaat, druk je op de startknop van de app (de app ziet via gps waar je auto staat, welke parkeerzone dat is en weet dan automatisch wel tarief daar geldt) en als je weer terugkomt druk je op 'stop'. De rekening krijg je dan later thuis in je brievenbus (of het geld wordt automatisch afgeschreven als je dat wilt).

En misschien nog wel het belangrijkste in deze sobere tijden: je kunt er behoorlijk wat geld mee besparen als je geregeld met de auto in stadscentra moet zijn. Met een app betaal je namelijk achteraf. Je hoeft daarom nooit meer uit voorzorg te veel in de automaat te gooien.

Vier parkeerapps
Er zijn vier Nederlandse parkeerapps: Parkmobile/Park-line, Yellowbrick, ANWB Parkeren (een onderdeel van de app ANWB Onderweg) en App-Parking. Deze apps kun je gratis downloaden in de iTunes-store. Ook de bestel- en betaalapp MyOrder heeft een parkeerbetaalfunctie, maar die biedt minder mogelijkheden dan de gespecialiseerde apps.

Het gebruik van de apps is niet gratis. Ten eerste betaal je eenmalig 1 euro (Parkmobile) tot 10 euro (Yellowbrick) aanmeldkosten. En elke keer dat je de app gebruikt bij het parkeren, betaal je 24 tot 32 cent transactiekosten bovenop het parkeertarief.

Meestal ben je desondanks goedkoper uit, omdat je met zo'n app alleen de werkelijke parkeertijd betaalt. Automobilisten die vaak in stadscentra parkeren kunnen voor een abonnement kiezen. De kosten daarvan liggen, afhankelijk van de app, tussen de 1,30 en ruim 3 euro per maand. Een abonnement is dus voordeliger als je minstens acht tot tien keer per maand van de app gebruikmaakt.

Welke app de beste keus is, hangt onder meer af van het bereik. Op de websites van de aanbieders kun je zien in welke steden je de app kunt gebruiken. Park-Line biedt op dit moment de grootste actieradius, met parkeermogelijkheden in 117 steden. ANWB Onderweg en Yellowbrick bieden dekking in 102 steden.

ANWB Parkeren maakt gebruik van het Yellowbrick-systeem en heeft dus dezelfde functionaliteiten. ANWB-leden kunnen echter beter voor de ANWB-app kiezen, omdat ze dan geen 10 euro aanmeldkosten hoeven te betalen. ANWB Onderweg rekent ook minder transactiekosten dan Yellowbrick, namelijk 25 cent in plaats van 32 cent per parkeeractie. Maar dan moet je dus wel ANWB-lid zijn.

Ruim honderd parkeergarages
Een ander voordeel van Yellowbrick en ANWB Onderweg is dat je deze apps ook kunt gebruiken in ruim honderd parkeergarages en P+R-terreinen van Q-Park in Nederland. Daarvoor heb je wel een speciale parkeerpas nodig, maar die krijg je gratis toegestuurd als je je hebt aangemeld.
Parkmobile en Park-line zijn van dezelfde aanbieder en verschillen nauwelijks van elkaar. Park-line biedt wat extra diensten (zoals een autowasservice) voor de zakelijke gebruiker en is daarom wat duurder.

Het geografische bereik van Parkmobile is iets kleiner dan dat van Yellowbrick, maar daar staat tegenover dat je met deze app in zo'n twintig parkeergarages in grote steden per minuut kunt afrekenen. In Q-Park-garages van Yellowbrick en de ANWB betaal je per parkeerblok van 12 tot 20 minuten.

App-Parking is in veel minder steden bruikbaar dan de andere twee (ongeveer de helft) en lijkt dus een minder voor de hand liggende keuze.
Ook handig: Parkmobile, ANWB Onderweg en Yellowbrick hebben kaartjes met de parkeerzones in de stad. Je kunt dus zien op welke plekken je het goedkoopst kunt parkeren en ervoor kiezen iets verder te lopen om nog meer geld uit te sparen.