'Sites Nederlandse bedrijven schieten tekort'

Veel Nederlandse kleine en middelgrote bedrijven lopen klandizie mis doordat hun website verouderd of niet goed vindbaar is. Ruim een kwart van het MKB heeft zelfs niet eens een bedrijfswebsite, blijkt uit de MKB Online Monitor.

TNS NIPO voerde het onderzoek uit in opdracht van DTG. Meer dan 1000 ondernemers in de bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ICT, logistiek en zakelijke dienstverlening werkten eraan mee. De uitkomsten zijn opvallend te noemen. Zo heeft een op de vier bedrijven een website die ouder is dan vier jaar. Bijna 37 procent van de ondernemers wil binnen twee jaar in een nieuwe site investeren.

Vindbaarheid
Iets meer dan de helft van de bedrijven die dat van plan zijn wil de bouw van de website uitbesteden. Bijna een op de vijf ondernemers gaat zelf aan de slag. De rest vraagt familie, vrienden of kennissen om hulp. 'Een grote groep ondernemers mist daardoor belangrijke kansen als het gaat om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet en het bereiken van nieuwe klanten', stelt algemeen directeur Erik Hoekstra van DTG.

'Dat MKB-ondernemers een website nodig hebben, realiseren zij zich bijna altijd', zegt Hoekstra. 'Maar als je doorvraagt of de website bijvoorbeeld ook op een smartphone goed te bekijken is en of de site goed vindbaar is, dan is dat vaak een brug te ver. Als ondernemers een website laten bouwen, moet deze direct geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en goed leesbaar zijn op smartphones.'