&copy ANP
&copy ANP © UNKNOWN

Kabinet wil Shell ontzien bij EU-regels

De Nederlandse regering wil twee nieuwe Europese wetten afzwakken en volgt daarbij de argumenten van Shell. Het olieconcern beklaagt zich over de 'golf aan regelgeving' die vanuit Brussel op het bedrijf afkomt. Het Nederlandse verzet richt zich op twee nieuwe voorstellen van de Europese Commissie die oliebedrijven tot meer openheid moeten dwingen. Nederland vindt, met Shell, dat de voorstellen tot te hoge administratieve lasten leiden.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie komt Nederland op voor de belangen van 'alle Nederlandse bedrijven, klein en groot'. 'We richten ons niet specifiek op Shell. Maar regeldruk is een belangrijk speerpunt, die proberen we waar mogelijk te verminderen.'

Shell-topman Peter Voser zei gisteren in Het Financieele Dagblad dat 'er een nieuwe golf regels in de maak is, die te ver is doorgeschoten'. Hij zegt een lijst klachten naar Brussel te hebben gestuurd.

Toevallig ontving voorzitter Barroso van de Europese Commissie gisteren ook een brief van premier Rutte, die hem wijst op de 'last van EU-regelgeving'. Hij vraagt om een jaarlijkse berekening van de extra kosten voor het bedrijfsleven die het door de nieuwe Europese regels opgelegd krijgt. De brief is ondertekend door twaalf Europese regeringsleiders, maar Rutte was een van de initiatiefnemers.

Deze week zijn in Brussel twee nieuwe olie-gerelateerde wetsvoorstellen aan de orde. Morgen stemmen de Europese lidstaten in Brussel over de nieuwe richtlijn brandstofkwaliteit, een soort broeikasetiket voor benzine en diesel.

Oliemaatschappijen zouden van elke druppel benzine bekend moeten maken hoeveel broeikasgassen die op zijn conto heeft. Met de regel wil de Europese Commissie het gebruik van olie afkomstig van teerzanden ontmoedigen, omdat bij de winning 22 procent meer CO2 wordt uitgestoten.

Afgezwakt alternatief
Nederland wil een afgezwakt alternatief indienen, waarbij de herkomst van olie alleen op nationaal niveau wordt uitgesplitst. Dat zou betekenen dat alle benzinemerken in een land hetzelfde etiket krijgen. Shell, dat veel heeft geïnvesteerd in Canadese teerzanden, zou daardoor minder last hebben van de richtlijn.

Nederland is ook gevoelig voor 'mogelijke negatieve consequenties voor de relatie met Canada', schreef staatscommissaris Atsma eerder aan de Tweede Kamer. Deze week bleek dat Canada een brief naar Brussel heeft gestuurd, waarin het dreigt naar de Wereldhandelsorganisatie te stappen als Europa zijn teerzandolie 'discrimineert'.

Naar verwachting zullen ook het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk (thuisbasis van BP en Total) en Polen tegen het Commissievoorstel stemmen. Daarmee lijkt het van de baan. Als het afgezwakte Nederlandse alternatief evenmin een meerderheid haalt, worden de onderhandelingen, die nu worden gevoerd door ambtenaren, naar ministersniveau getild.

Een tweede Commissievoorstel waartegen Nederland zich met Shell verzet is de nieuwe transparantie-richtlijn. Die zou oliemaatschappijen en mijnbouwbedrijven verplichten hun betalingen aan de landen waar ze grondstoffen winnen, openbaar te maken. Nederland en Shell vinden de eisen te gedetailleerd. Volgens Voser 'gaat Europa nog een stap verder' dan de Verenigde Staten. Daarbij refereert hij aan de zogeheten Dodd-Frank Act, een wet die ook de grondstoffenindustrie tot meer openheid moet dwingen.

Shell verzet zich om dezelfde redenen tegen de Amerikaanse als de Europese transparantieregels: teveel detail. Shell wil niet ingaan op de vraag waarin de Europese richtlijn verschilt van de Amerikaanse pendant.

Verbazing
In Brussel wordt de klacht van Shell over de Brusselse bemoeienissen met verbazing aangehoord. 'Wij zijn juist al jaren bezig met het verminderen van de regeldruk', zegt een woordvoerder van commissaris Barnier van Interne Markt. 'Misschien dat een specifieke richtlijn voor een specifiek bedrijf anders kan uitpakken, maar dat is niet onze inzet. Bovendien zijn wij niet unilateraal bezig. Ons voorstel is volledig in lijn met de Amerikaanse Dodd-Frank Act.'

De Commissie schat de kosten van de geldstroomrapportage op 1,43 miljard euro in het eerste jaar en 295 miljoen in de jaren daarna. Dat komt voor de 590 'getroffen' bedrijven neer op een paar ton tot een paar miljoen euro per jaar.

Volgens europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) is de noodzaak van meer transparantie en meer toezicht één van de grote lessen van de financiële crisis. 'Dat gaat kennelijk in tegen het korte-termijnbelang van Shell. Die klacht van Voser verbaast me wel. Misschien is Shell te veel gewend dat het directe invloed op het beleid heeft.' Zijn collega Bas Eickhout (GroenLinks): 'Nederlands beleid is vaak Shell-beleid. Dat is in Europa wat lastiger.'