'Minder vertraging bij opdelen spoor'
© ANP

'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Het hoofdnet van de NS kan volgens ProRail worden opgeknipt en in stukjes worden aanbesteed aan de geïnteresseerde spoorbedrijven. De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.

De analyse van ProRail is een belangrijke steun in de rug van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. Zij loeren op delen van het hoofdrailnet dat in 2005 voor een periode van tien jaar aan de NS is gegund.

Tot nu toe hebben vermeende technische bezwaren een dominante rol gespeeld in de discussie of er meer marktwerking mogelijk is op het drukbereden Nederlandse spoor. Die blijken mee te vallen.

Geen oordeel
ProRail geeft geen oordeel over de wenselijkheid van het opdelen van de spoorconcessie, benadrukt een woordvoerder. 'Wij hebben de voorstellen van de regionale spoorbedrijven alleen op technische uitvoerbaarheid getoetst. Met enkele aanpassingen zien wij geen onoverkomelijke problemen.'

Het opknippen van het spoornet is een stuk goedkoper, becijferden onderzoekers van de Erasmus School of Economics. In opdracht van de commerciële vervoerders berekenden zij dat marktwerking op het spoor de overheid een jaarlijkse besparing van 210 miljoen euro kan opleveren.

Besparing intercitynet
De onderzoekers baseren zich daarbij op de besparing op het intercitynet,van 160 miljoen euro, waarvan de NS zegt dat deze haalbaar is, en op aanzienlijke kostenbesparingen die Arriva en Veolia Transport in Friesland en Groningen en Limburg hebben gerealiseerd.

Met de oordelen van ProRail en de Erasmus School of Economics in de hand, kunnen de concurrenten van de NS hun lobby intensiveren. Ze hopen politiek Den Haag dit najaar te winnen voor hun alternatieve spoorplan, dat is geïnspireerd op het veel geroemde Zwitserse spoorwegmodel. Zwitsers reizen bijna twee keer zo vaak met de trein als Nederlanders en ondanks een groot aantal treinaanbieders rijdt 96 procent van de treinen er op tijd.

De luidruchtigste lobbyist tegen de hegemonie van de NS heeft er alle vertrouwen in dat het Zwitserse model ook in Nederland werkt. Arriva-directeur Anne Hettinga: 'Ik denk dat wij nu wel hebben bewezen dat wij met een slanke organisaties het spoor goedkoper kunnen exploiteren met een hogere klanttevredenheid dan de NS.'

Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft de Tweede Kamer in juni beloofd om 'na de zomer' met voorstellen te komen over hoe ze de concessie voor het hoofdrailnet vanaf 2015 wil aanbesteden.

Volg de Volkskrant op Twitter
Word vriend van de Volkskrant op Facebook