Een speeltuintje in Amsterdam. De stad kent zes straten in de top-20 van vuilste straten.
Een speeltuintje in Amsterdam. De stad kent zes straten in de top-20 van vuilste straten. © ANP

Lucht in grote steden is nog zeer ongezond

De luchtkwaliteit is in sommige woonwijken in de grote steden nog altijd zeer ongezond. Als steden geen strenge(re) milieuzones voor vervuilende dieselmotoren instellen, zal Nederland in 2015 opnieuw niet aan de Europese stikstofnormen voldoen.

Dit stelt Milieudefensie in een rapport op basis van eigen metingen op 200 locaties in woonwijken, op schoolpleinen en speeltuintjes in met name Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarschuwde eerder deze week ook al dat Nederland waarschijnlijk niet kan voldoen aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide, die in 2015 van kracht worden. In de rest van Europa geldt de norm al sinds 2010. Nederland kreeg vijf jaar uitstel omdat het destijds naar eigen zeggen onmogelijk aan de norm kon voldoen.

 
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde vorig jaar na unaniem advies van kankerexperts vast dat de uitlaatgassen van dieselmotoren kankerverwekkend zijn.

Rond drukke verkeersaders slecht gesteld met luchtkwaliteit
Door de metingen van Milieudefensie kunnen bezorgde burgers nu preciezer zien hoe het met de luchtkwaliteit in hun straat, wijk of op het schoolplein van hun kinderen is gesteld. Overheidsdiensten meten de luchtkwaliteit slechts op enkele plekken. Voor het overgrote deel van het land wordt de luchtkwaliteit berekend.

'Onze metingen tonen dat het vooral rond de drukke verkeersaders in de grote steden nog zeer slecht is gesteld met de luchtkwaliteit', zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie. 'Wanneer je in diezelfde steden wat verder van die verkeersaders gaat meten, is de lucht aanmerkelijk schoner.'

Weren van dieselvoertuigen belangrijke maatregel
Stumpe stelt dat lokale overheden veel meer zouden kunnen doen. 'Ze wijzen liever naar het Rijk en Brussel dan dat ze zelf maatregelen nemen.' Hij noemt het weren van oudere dieselvoertuigen, zoals Duitse steden doen, als een belangrijke maatregel.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde vorig jaar na unaniem advies van kankerexperts vast dat de uitlaatgassen van dieselmotoren kankerverwekkend zijn. Volgens de normen van de WHO zijn de grenzen die de EU hanteert vanuit gezondheidsoogpunt veel te ruim.

 
Het Rijk heeft de maximumsnelheid op de A10 West verhoogd van 80 naar 100 kilometer.

Nieuwe auto's blijken in de praktijk vuiler
'Het zou mij niet verbazen als we nog niet overal in de stad aan de normen voldoen', zegt een woordvoerder van de Amsterdamse verkeerswethouder Wiebes. 'Het Rijk is verantwoordelijk voor de luchtvervuiling die van de ringweg A10 komt en Europa bepaalt de milieunormen waaraan auto's en vrachtwagens moeten voldoen.'

Het Rijk heeft de maximumsnelheid op de A10 West verhoogd van 80 naar 100 kilometer. Nieuwe auto's die op papier voldoen aan de Europese luchtrichtlijnen, blijken in praktijk vuiler. Wiebes besluit binnenkort of de milieuzone in Amsterdam zal worden uitgebreid.