Wetenschappers ontdekken waarom zonnebrand zo rood en pijnlijk is
© THINKSTOCK

Wetenschappers ontdekken waarom zonnebrand zo rood en pijnlijk is

Wetenschappers hebben mogelijk een manier gevonden om de huid in de toekomst nog beter te beschermen tegen de zon. Zij hebben namelijk ontdekt dat een molecuul - genaamd TRPV4 - verantwoordelijk is voor de rode en pijnlijke huid die ontstaat bij een overdosis zon.

Zonnebrand wordt veroorzaakt door UVB-straling, de straling die ook verantwoordelijk is voor de gebruinde huid. Deze straling kan - met mate - een positief effect op ons hebben. Zo maakt het lichaam vitamine D3 aan onder invloed van UVB. De straling kan daarnaast mogelijk ook de stemming verbeteren en de neerslachtigheid doen verdwijnen.

Bij een teveel aan UVB-straling kan het DNA in huidcellen echter aangetast worden en wordt de kans op huidkanker groter. 'Zonnebrand is eigenlijk de natuurlijke manier om ons te vertellen dat het tijd is om uit de zon te gaan om verdere schade te voorkomen', zeggen de onderzoekers.

'We hebben nu een nieuwe verklaring ontdekt waarom zonnebrand pijn doet', vertelt Wolfgang Liedtke, universitair docent neurologie en neurobiologie aan de Amerikaanse Duke University School of Medicine, aan Science Daily. 'Als we zonnebrand beter begrijpen, kunnen we die pijn beter begrijpen.'

Pijnveroorzaker
De wetenschappers ontdekten dat het TRPV4-molecuul de boosdoener is. TRP4 komt overvloedig in huidcellen voor. Al eerder is aangetoond dat het molecuul een van de veroorzakers is van andere pijnprocessen in het lichaam. TRPV4 is een ionkanaal, een soort sluis op het celmembraan (de structuur die de binnen- en buitenkant van een cel scheidt), dat onder meer calcium en natrium binnenlaat.

De wetenschappers onderzochten of TRPV4 ook een rol speelde bij de pijn en de weefselschade die ontstaat door te veel UVB-straling. Ze creëerden genetisch gemanipuleerde TRPV4-loze muizen en stelden hun achterpootjes bloot aan UVB-straling. De huid van de achterpootjes lijkt namelijk het meest op die van de mens. Vervolgens bleek dat de huid van de muizen niet overgevoelig werd en niet verbrandde. Bij normale muizen (met het molecuul) was dit wel het geval.

De normale muizen met het TRPV4-molecuul kregen hierna een mengseltje van onder andere het geneesmiddel GSK2058 opgesmeerd, een stof die het molecuul blokeert. Dit keer hadden de muizen na een nieuwe stralingsdosis nergens last van.

Endotheline
Het molecuul wordt geactiveerd door UVB-straling, concluderen de onderzoekers. Door deze activatie komt ook de toestroom van calcium-ionen op gang. Met het calcium komt ook endotheline binnen. En endotheline staat erom bekend dat het pijn en jeuk veroorzaakt, hetgeen voorkomt bij zonverbrande mensen.

Het blokkeren van TRPV4 zou in de toekomst een oplossing kunnen zijn om pijn bij zonnebrand, en wellicht huidkanker of huidveroudering, te voorkomen. Maar, 'we moeten eerst goed uitzoeken wat TRPV4 doet in andere processen in de huid', zegt Liedtke. 'Als dit duidelijk is, zou het het geneesmiddel uiteindelijk gecombineerd kunnen worden met andere zonproducten.'