Een politieagent in Athene troost een vrouw wier collega van een balkon dreigt te springen uit wanhoop over de afgekondigde bezuinigingen.
Een politieagent in Athene troost een vrouw wier collega van een balkon dreigt te springen uit wanhoop over de afgekondigde bezuinigingen. © AP

Griekse consumentenbond roept op tot boycot Nederlandse waar

Veel Grieken hekelen de harde opstelling van Nederland en Duitsland in de schuldencrisis. 'Een vorm van slavernij.'De Griekse Consumentenbond roept op tot het boycotten van Duitse en Nederlandse producten. Onder de slogan 'Geen cent meer naar onze beulen' spoort consumentenorganisatie INKA de Grieken aan Nederlandse melk, vlees en bloemen voorlopig links te laten liggen. De bond ziet Duitsland en Nederland als de kwade geniën achter de Griekse bezuinigingen.

'De belangrijkste boodschap is dat Griekse consumenten meer Griekse producten moeten kopen, om onze economie sterker te maken', zegt Fotis Spiropoulos, juridisch adviseur van INKA. Maar de boycot is ook een straf voor de in Griekse ogen hardvochtige Duitse en Nederlandse opstelling in de Griekse schuldencrisis.

'Griekenland zal het nieuwe Dachau worden', staat in de oproep. Een smakeloze vergelijking, erkent Spiropoulos; maar hij verdedigt de achterliggende gedachte: dat Griekenland moet worden behoed voor 'een nieuwe vorm van slavernij'. Spiropoulos hekelt de Duitse bemoeienis met de Griekse politiek en ziet de Nederlandse regering als adjudant van Duitsland op het eurotoneel.

Sentiment
De financiële hulp van de Noord-Europese landen beoogt niet zozeer Griekenland te redden, verwoordt Spiropoulos het sentiment, maar te zorgen dat Grieken de Duitse en Nederlandse exportproducten kunnen blijven kopen.

INKA deed eerder boycot-oproepen. Twee jaar geleden initieerde de consumentenbond een koopstop bij Duitse supermarkten en autodealers, uit woede over de manier waarop Griekenland werd geportretteerd in Duitse media. INKA is 'vrij invloedrijk', zegt marketingexpert Areti Krepapa van het American College of Greece. 'Het is het grootste instituut dat we hebben om de consument te beschermen.'

In september 2002 gaven de Grieken massaal gehoor aan de oproep van INKA tot een eendaagse consumentenstaking, toen vanwege prijsstijgingen door de invoering van de euro. Driekwart van de Griekse consumenten zou aan de staking hebben meegedaan, met een omzetdaling van 85 procent als resultaat.

Export
Nederland exporteerde in 2010 voor 2,5 miljard euro naar Griekenland, anderhalf keer zo veel als naar Brazilië of India. Over 2011 vallen de cijfers waarschijnlijk iets lager uit. Belangrijke exportproducten voor de Griekse markt zijn vlees, melk en groenten, en ook machines, geneesmiddelen en speelgoed. Een van de belangrijkste zuivelmerken in Griekenland is Noynoy van FrieslandCampina. Bernard Wientjes zei vorig jaar dat de 'ramp niet te overzien' zou zijn voor de Nederlandse export als een land als Griekenland zou instorten.

Vijandigheid
De Grieks-Nederlandse Kamer van Koophandel is verbaasd over de aangekondigde boycot. De organisatie heeft niets gemerkt van vijandigheid in het Grieks-Nederlandse handelsverkeer, zegt voorzitter Mark Tsoutsanis. George Gkranias, de Griekse distributeur van het Nederlandse Interflon, een fabrikant van industriële smeermiddelen, zegt dat zijn handel nog niet te lijden heeft onder Griekse animositeit jegens Nederland. Wel proeft hij enig anti-Nederlands sentiment bij klanten. 'Sommigen hebben een negatieve mening over het gedrag van de Nederlanders', zegt hij vanuit Nikea, nabij de havenstad Piraeus. 'Ze zeggen dat de Nederlanders de Grieken slechtgezind zijn.'

Reclamemaker en websiteontwerper Albert Dilling merkt in zijn standplaats in het zuiden van de Peloponnesos nog weinig van aversie tegen Nederlanders. Dat is meer een probleem in grote steden, denkt hij. 'Hier heb ik nog weinig uitingen van afkeer tegen Europese landen gezien, zoals ik ook nog weinig tekenen van echte armoede heb gezien.'