Reclame op de achterkant van bonnenrollen voor supermarkten. Enkele vestigingen van Jumbo, Albert Heijn, C1000, Coop en Poiesz doen mee.
Reclame op de achterkant van bonnenrollen voor supermarkten. Enkele vestigingen van Jumbo, Albert Heijn, C1000, Coop en Poiesz doen mee. © De Volkskrant

Reclame op achterkant van kassabon slaat aan bij klant

Tien euro korting bij Zalando met de kassabon van Albert Heijn. Of een aanbieding voor een tweede broodje gratis bij de Subway op de Jumbo-bon. Wie zijn kassabon na ontvangst gedachteloos tot een prop verfrommelt en in de prullenbak gooit, zal het nog zijn ontgaan. Maar sinds oktober staan bij twintig supermarkten in Nederland reclameboodschappen van andere ondernemers op de kassabon. De komende tijd komen daar nog minstens veertig supermarkten bij.

Binnen twee weken leverden bijna negenhonderd mensen hun bon in bij de Hema

Bart Cornelisse

Supermarkten krijgen niet betaald voor de reclame die ze op hun bonnetjes afdrukken. Wel zijn de met reclame bedrukte kassarollen gratis. 'Het scheelt supermarkten dus in kosten', zegt bedenker Bart Cornelisse van marketingbureau Merk Waardige Marketing in Hengelo. 'Bovendien staan er vaak leuke acties op, waar consumenten speciaal op afkomen.' Adverteerders betalen tussen de 500 en 900 euro aan Cornelisses bureau om een maand lang in kleur op de achterkant van de bonnen van een supermarkt te staan. Cornelisse: 'Daarna doen we een andere actie, om het leuk te houden voor de consument.'

Koophuizen op achterkant
Naast vestigingen van Albert Heijn en Jumbo doen ook C1000, Coop en Poiesz (in het noorden van Nederland) mee, in plaatsen als Hengelo, Apeldoorn en Bodegraven. In grote steden blijven de supermarktbonnen voorlopig nog leeg aan de achterkant. Adverteerders zijn over het algemeen lokale ondernemingen, maar ook franchises van ketens als Hema en Intersport maken gretig gebruik van de nieuwe advertentieruimte. In Woerden plaatste een makelaar foto's van te koop staande huizen op de kassabonnen van C1000. Binnen twee dagen had hij zijn eerste huis verkocht.

Helemaal nieuw is het fenomeen overigens niet. In de Verenigde Staten wordt de achterkant van kassabonnen al jaren bedrukt met reclameboodschappen. In Nederland gebruikten bedrijven de ruimte tot nu toe vooral voor zelfpromotie.

Geen directe concurrentie
Dat supermarkten nu reclame maken voor anderen past volgens hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot, in een trend. 'Vroeger zagen retailers elkaar als concurrent, nu werken ze vaker samen. Dat zie je ook terug bij winkels als V&D met een shop-in-shop.' Zolang de adverteerders geen directe concurrentie van de supermarkt vormen, is het volgens de Groningse hoogleraar een prima concept. 'Maar of het veel oplevert, weet ik niet. Wie kijkt er nou op de achterkant van een kassabon?'

Best veel mensen, blijkt uit een actie van de Hema in Eibergen. Het bedrijf liet kortingsbonnen afdrukken op de kassarol van de Jumbo. 'Binnen twee weken leverden bijna negenhonderd mensen hun bon in bij de Hema', zegt Cornelisse. Binnenkort gaat het marketingbureau de reclamerollen ook leveren aan supermarkten in Alkmaar, Amersfoort en Lelystad.