Hoe zijn sociale media in ons leven verweven? Een week lang zonder (doe mee!)
© ThinkStock

Hoe zijn sociale media in ons leven verweven? Een week lang zonder (doe mee!)

Sociale-mediaverslaggeefster Heleen van Lier neemt een week lang afstand van alles wat met sociale media te maken heeft voor haar onderzoek naar de invloed van sociale media op de maatschappij. Wie dat ook wil, kan meedoen.

 
Vrijdag om 12.00 uur begint mijn sociale-mediaretraite om het onbewuste sociale-mediagebruik in kaart te brengen. Doe je ook mee?
Heleen van Lier

De afgelopen weken heb ik voor mijn onderzoek naar de invloed van sociale media tal van interessante mensen geïnterviewd over hun visie op het gebruik en de invloed van sociale media in het onderwijs, in overheidsinstellingen, in de politiek, bij (maatschappelijke) organisaties. Ik heb tientallen onderzoeken geraadpleegd, meerdere boeken gelezen en tig lezingen via TED en YouTube bekeken. Ik ben naar conferenties en bijeenkomsten geweest als de Nationale Onderwijstentoonstelling NOT, de Social Conference, Ambtenaar 2.0-dag, Social Media Club en een ouderavond. Via Twitter, Facebook, Google Plus, mail en mijn blog, waar ik regelmatig om input vraag en nog zal vragen, heb ik van meer dan honderd mensen input gehad voor mijn onderzoek.

Overal vind ik gepassioneerde mensen die vol enthousiasme vertellen wat sociale media voor hun werk betekenen of welke problemen zij ervaren door de relatief snelle culturele ontwikkelingen die het massale gebruik van sociale media met zich meebrengen. Maar de reacties die ontbreken zijn die van het lijdend voorwerp in alle visies over sociale media: wij, de dagelijkse gebruikers ervan.

Vanzelfsprekend
Filmmaker Martijn Winkler, die bezig is met zijn film 'We are social', zei het ook al: 'We beseffen vaak helemaal niet dat we bezig zijn met sociale media. Het is vanzelfsprekend, en daarom is het een grote uitdaging om het in beeld te brengen'. De professionals hebben het wel steeds over sociale media, maar voor velen lijkt dit iets te zijn waar anderen mee bezig zijn, niet wij. En dit terwijl toch rond de 90 procent sociale media gebruikt, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.

'We hebben de wereld aan kennis in onze broekzak, en we gebruiken het om kattenplaatjes te bekijken en ruzie te zoeken met onbekenden', is één van de clichés die de ronde doen over de typische sociale-mediagebruiker. Dat is ook wat ik merk aan de reacties op mijn onderzoek. De sceptici zeggen bijvoorbeeld, nota bene in een reactie op mijn blog: 'Ik doe niet aan sociale media. Facebook is tijdverspilling, wat maakt mij het nou uit wat een oud-klasgenootje om wie ik niets geef voor cool leven beweert te hebben. En wat maakt mij het nou uit als iemand tweet wat hij op zijn brood heeft'. Mijn moeder zegt soms niets te begrijpen van dat 'sociale-mediagedoe', terwijl ze online bridge speelt en in chatgroepjes andere tafels becommentarieert.

Onbewust
Om het onbewuste sociale-mediagedrag te kunnen beschrijven, ga ik een week in sociale-mediaretraite. Niet in een hutje op de hei of in een klooster, maar gewoon tijdens mijn werk, sociale activiteiten en dagelijkse routines. Mocht je het leuk vinden, doe dan mee met mijn retraite. Als je net als ik iedere dag een ervaring opschrijft hoe een dagelijkse activiteit er anders uitziet, dan ontvang ik je dagboekje heel graag - na de onthoudingsweek uiteraard. 

Morgen om 12.00 uur begint de retraite. Mail, tweet, facebook of google+ mij of reageer hieronder - als je mee wilt doen of voor inzichten, tips en opmerkingen.