Illustratie
Illustratie © ThinkStock

'Ik ben op zoek naar ene P. Boertjes? Zoiets?' - De terreur van PR-bureaus

Als de telefoon gaat op de redactie van de Volkskrant is de kans groot dat het een pr-bureau is. Om over de overweldigende, dagelijkse stroom e-mails uit het land van voorlichters en pr-types maar te zwijgen.  Morgen in Vonk, het achtergrond- en opiniekatern van De Volkskrant, schrijven Tjerk Gualthérie van Weezel en Wouter Keuning een keertje op hoe hun werkwijze eigenlijk op de redactie overkomt. Hier vast twee voorbeeldgesprekjes.

1
'Goedemiddag met Karin van HoeblaPR, heeft u even?'

'Ik had u zojuist toch al aan de lijn gehad?

'Ja, ik belde over die bijeenkomst in Eindhoven. Of jullie daarbij willen zijn'

'Ik had toch al gezegd dat ik geen interesse heb?'

'Ja, maar ik dacht, ik stuur het toch nog even per mail en dan bel ik nog even na om te horen of jullie er echt niet bij willen zijn.'

'We hebben geen interesse, dat had ik al gemeld.'

'Nou, jammer dan. Nu heb ik je toch mooi aan de lijn gehad en kan ik een extra contactmoment bij mijn klant in rekening brengen.'

2
'Dag, spreek ik met de Volkskrant?'

'Jawel.'

'Ah mooi, ik wil graag een onderwerp voorleggen aan een van uw mensen'

'Bent u specifiek op zoek naar iemand of kunt u anders zeggen wat het onderwerp is, dan kan ik even kijken met wie ik het beste kan doorverbinden?'

'Ja, ik ben op zoek naar ene P. Boertjes?  Zoiets, of Broertjes? Hij moet sociaal-economisch redacteur zijn van de krant, als ik het goed begrijp.'

'Ik vermoed dat u het heeft over Pieter Broertjes. Hij was vijftien jaar lang hoofdredacteur van de krant en daarvoor lang sociaal-economisch redacteur. Nu is hij burgemeester van Hilversum.'

'Aha. Ok. Naja, verbind me dan maar door met wie u wilt.'