Scène uit de solovoorstelling Vandaag een witte man
Scène uit de solovoorstelling Vandaag een witte man © Jochem Jurgens

Sterke debuten van de winnaars ITs Festival

Theater - Het Debuut

Alle makers laten zien dat ze het lef hebben om zonder schroom hun eigen fascinaties en eigenaardigheden tentoon te stellen. Terechte winnaars van het ITs Festival hebben een fijne onvoorspelbaarheid.

Het Debuut

Theater
Door Rudolphi Producties
23/9, Pand P, Eindhoven
Tournee t/m 24/11.

Een aantal jaar geleden maakten beeldend kunstenaar Chris Cunningham en elektronicapionier Aphex Twin de videoclip Rubber Johnny. Hierin danst een naakt en misvormd lichaam op onnavolgbare muziek. Zijn vlees blijkt van rubber en kan de meest abjecte vormen aannemen. Eng en waanzinnig. Iets dergelijks doen de pas afgestudeerde theatermakers Bosse Provoost en Kobe Chielens nu in hun werk Moore Bacon!, maar dan live op het podium. Een al even wonderlijke ervaring.

Alle makers laten zien dat ze het lef hebben om zonder schroom hun eigen fascinaties en eigenaardigheden tentoon te stellen

De voorstelling maakt deel uit van Het Debuut, een avond waarop de vier winnaars van het ITs Festival (vertoning van het afstudeerwerk van alle theaterstudenten) te zien zijn. Terechte winnaars, zo blijkt. Alle makers laten zien dat ze het lef hebben om zonder schroom hun eigen fascinaties en eigenaardigheden tentoon te stellen.

De performance Moore Bacon! begint met een naakt lichaam (Chielens) in het schemerlicht van een klein lampje. Langzaam beginnen ledematen te bewegen. Door de traagheid van het vlees en door het schemerdonker gaat de verbeelding aan het werk. Als de bewegingen explicieter worden, zien we een misvormde dans en ten slotte de ultieme bevrijding van het menselijk lichaam en dat is prachtig.

Yamill Jones verwerkt in zijn solo Vandaag een witte man op een ijzingwekkend opgewekte manier een leven getekend door racisme

De jonge theatermakers die daarna komen, steken daarbij onherroepelijk een beetje conventioneel af. Wat niet wil zeggen dat hun werk niet dezelfde fijne onvoorspelbaarheid heeft. Siona Houthuys vertelt in haar solo (op basis van teksten van Peter De Graef) over een tragikomische vechtrelatie. En Yamill Jones verwerkt in zijn solo Vandaag een witte man op een ijzingwekkend opgewekte manier een leven getekend door racisme. Sterke debuten.