Opera gaat niet alleen om mooi zingen

Opera is ook heel erg van nu, net als de musical

Liggen de werelden van opera en musical echt zo ver uit elkaar of zijn er bruggen te slaan? In de Rotterdamse Doelen proberen operazangers en musicalsterren het.

Is opera de musical van vroeger? Zit iets in, meent mezzosopraan Karin Strobos (37), 'maar opera is ook heel erg van nu'.

Vanaf vrijdag treedt ze op in het drie dagen durende programma Musical meets opera met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, in de Doelen. De Nederlandse operazangeres, die hard werkt aan een internationale carrière, droomde er ooit van musicalzangeres te worden.

Hoe kwam je verzeild bij de opera?

'Eigenlijk kwam het doordat ik stotterde toen ik klein was. Niets hielp. In een laatste poging ervan af te komen ben ik op zangles gegaan. Toevallig werd het klassieke zangles, omdat dat het dichtst bij mijn middelbare school was. Ik bleek talent te hebben en mijn docent stelde voor dat ik naar het conservatorium zou gaan. Het conservatorium in Utrecht had geen musicalopleiding, dus werd het klassieke zang.'

Oh, als ik dat ooit eens als Maaike Widdershoven zou kunnen zingen

Ging je indertijd weleens naar een opera of musical?

'Toen ik een jaar of 12, 13 was, ben ik naar West Side Story geweest. Ik was helemaal weg van musicalzangeres Maaike Widdershoven, die zong indertijd al wat klassiekig. (Widdershoven zingt ook klassieke liederen, red.) Ik dacht: oh, als ik dat ooit eens zo zou kunnen zingen. Mijn eerste opera zag ik pas rond mijn 20ste. Dat was The Rape of Lucretia van Benjamin Britten - meteen heftige shit. Het sprak me erg aan omdat er veel werd geacteerd in die opera. Ik vind dat een van de leuke aspecten van het vak: het gaat niet alleen om mooi zingen. Ik acteer graag.'

Is het mogelijk zowel opera als musical te zingen?

Opera en musical zijn in Nederland twee totaal verschillende werelden, je komt elkaar nooit tegen

'De zangtechnieken zijn anders. In een musical zit zang dichter bij spreken. Vaak moeten musicalzangers daarbij ook nog dansen. Ik heb daar diep respect voor; operazangers hebben hooguit een kleine choreografie. Aan de andere kant moeten klassieke zangers wel onversterkt over een orkest heen kunnen zingen. Er zijn van die multitalenten die zowel musical als klassiek kunnen zingen. Maaike Widdershoven is zo iemand, en bariton Peter Bording, die het programma in De Doelen presenteert, heeft veel musical gedaan. Zij treden ook vaak avonden achter elkaar op. Bij ons is dat ondenkbaar, want dat haalt je stem niet.

'Opera en musical zijn in Nederland ook twee totaal verschillende werelden, je komt elkaar nooit tegen. Ik ben nu verbonden aan de opera in Essen, Duitsland. Daar staan die werelden dichter bij elkaar.'

Het genre musical is een stuk populairder dan opera. Kan Musical meets opera helpen musicalpubliek de drempel over te krijgen van de opera?

Wow, musicalsterren Jim Bakkum en Romy Monteiro doen ook mee! Nu gaat het pas écht goed met je carrière

'Grappig: ik vertelde laatst iemand dat ik dit programma ging doen en kreeg als reactie: 'Wow, musicalsterren Jim Bakkum en Romy Monteiro doen ook mee! Nu gaat het pas écht goed met je carrière.' Die had dus geen idee van opera. Wat heel mooi is: een voltallig orkest, negentig man, speelt die musicalmuziek. Dat gebeurt niet zo vaak meer - je hoort de muziek in vol ornaat, een heel rijke klank. Laten we hopen dat bezoekers daardoor worden gestimuleerd ook eens naar de opera te gaan.'

Musical meets opera, 10/11 t/m 12/11, De Doelen, Rotterdam.