Milo Rau, maker van Five Easy Peaces.
Milo Rau, maker van Five Easy Peaces. © ANP

Nog eenmaal op het Nederlands Theater Festival: de 11 beste producties van het jaar

Nog een laatste kans om de beste voorstellingen van het jaar te zien? Donderdag begint in Amsterdam het Nederlands Theater Festival. Rondom dit jaarlijkse ererondje van elf producties die door de jury als beste van het jaar zijn aangemerkt, speelt een keur aan andere interessante voorstellingen, aangevuld met workshops, lezingen, debatten, een expositie en - feestelijk hoogtepunt - Het Gala van het Nederlands Toneel (17/9), waarop ook de Toneelprijzen worden uitgereikt.

Het Gala van het Nederlands Toneel is hét moment in het jaar waarop de Nederlandse toneelsector even onvervalst glamoureus mag zijn, al gebeurt dat vaak met de nodige ironie en tongue-in-cheek. Maar tot die tijd is het eerst tien dagen de beste voorstellingen shoppen.

In de juryselectie tref je pareltjes als Five Easy Pieces van Milo Rau (pas benoemd tot artistiek leider van NTGent), waarin Rau de Vlaamse pedo-affaire Dutroux laat naspelen door kinderen, met schokkend resultaat. Zeker het zien waard is daarnaast DAD van rasverteller Nasrdin Dchar, een roerende ode aan zijn vader en zijn eigen vaderschap. (op 17/9 eenmalig in Carré). Of kom kijken hoe de levende toneellegende Hans Croiset (81) nog altijd de sterren van de hemel speelt in het aangrijpende dementiedrama De Vader. Croiset is voor zijn rol genomineerd voor de Louis d'Or, voor de beste mannelijke hoofdrol van het seizoen.

In het verrassende Troje-trilogie lopen zelfs twee kanshebbers voor de begeerde toneelprijzen rond: Keja Kwestro maakt kans op bijrolprijs Colombina met haar geestige dubbelrol van verwende 'trophy wife' Hermione en getroebleerde gothic-puber Cassandra. En Janneke Remmers is voor haar krachtige, onbreekbare vertolking van Andromache genomineerd voor de Theo d'Or voor de beste vrouwelijke hoofdrol van het jaar.

Het randprogramma TF specials biedt daarnaast nog relevante producties als Zohre, een Afghaans-Nederlandse Soap van Marjolijn van Heemstra en Rishi van Firma Mes, over de tragische dood van de 17-jarige Rishi Chandrikasing. En vergeet ook vooral het Fringe Festival niet: het rebelse zusje van het chique TF, dat op vreemde rafelrandjes in de stad obscuur, onontdekt theater van veelal jonge makers serveert.
 
Nederlands Theater Festival: 7 t/m 17 september. Inl.: tf.nl Fringe Festival: inl.: amsterdamfringefestival.nl

Meer lezen?

Lees hieronder hoe de voorstellingen gerecenseerd werden door de Volkskrant.

Anderhalf uur lang geklúísterd aan geweldige Croiset
Croiset is geweldig als de mopperkont, de charmeur, de geestige, scherpzinnige, de verwarde, verdrietige, de alzheimerpatiënt. Lees hier de recensie.

Ongeloofwaardig plot maakt Race minder controversieel
Het verhaal is de zwakke schakel, maar de lichaamstaal van de acteurs blijft staan. Lees hier de recensie.

Een mooi, betrokken verhaal vol met levensvragen
Net als Nasrdin Dchars eerdere monoloog is DAD een liefdevolle, afwisselend grappige en licht melancholische voorstelling.

De acteurs in Volpone zijn de ware helden
Dood Paard heeft zijn subsidie verloren, maar móét doorspelen, want zonder deze groep is het in het theater minder leuk. Lees hier de recensie.

Behalve geestige verwijzing is Risjaar een waar feest
Peter Van den Begin vertolkt de titelrol en hij doet dat ijzersterk, met vet taalgebruik.

Ongekend hoog dansniveau in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel
In deze nagenoeg exacte kopie blijken de toneelspelers (naast de drie Warme Winkeliers doen ook drie stagiaires mee) hierin een ongekend hoog dansniveau te bereiken. Lees hier de recensie.

Overtuigende acteurs maken Troje Trilogie drie uur lang spannend
Met volle overtuiging en zeggingskracht maken de vijf acteurs van deze Troje Trilogie ruim drie uur lang spannend teksttheater, in een aangenaam tempo.

Spijkers maakt van Ivanov een modern en urgent stuk
Knap hoe Roeland Fernhout Ivanov speelt; niet een beetje lamlendig, maar serieus depressief. Lees hier de recensie.

De dingen die voorbijgaan biedt vluchtheuvel aan gevoelige zielen
Deze coproductie is een groots noodlotsdrama, dat in een stijlvaste voorstelling geheel recht doet aan Couperus.