Rick Paul van Mulligen in Paradijsvogel op de Parade in Rotterdam.
Rick Paul van Mulligen in Paradijsvogel op de Parade in Rotterdam. © Sanne Peper

Melancholieke video-installaties en knappe meligheid bij de Parade

Recensie (theater) - de Parade

Bravoure bij de Paradijsvogel met Groentemanmuziek, fraaie video-installaties en knappe meligheid: de Parade is begonnen! En dan zijn het berennummer en de dansers in tutu er ook nog, op een en dezelfde avond.

De Parade

Clarity door iEt, Conny Janssen Danst & Davide Bellotta
Shades of Silence van Elise van der Linden/Museum de Fundatie
Paradijsvogel, door Oostpool. Idee, zang & spel Rick Paul van Mulligen. Muziek: Jan Groenteman, Keez Groenteman. Liedteksten: Jan Groenteman. Eindregie: Alex Klaasen.
Vaudeville door de Theatertroe.

23/6, Museumpark, Rotterdam. Hier t/m 2/7. Daarna reist de Parade door naar Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

Een ouderwetse schemerlamp, een gecapitonneerde fauteuil, een televisiescherm met grijze ruis: het is een wat donker en melancholiek huiselijk decortje dat we aantreffen bij de multidisciplinaire performance Clarity, openingsvoorstelling van de Parade 2017 in Rotterdam.

In de stoel zit iEt, musicus en motor achter Clarity. De voorstelling werd gemaakt rond haar album uit 2016, in samenwerking met choreograaf en videomaker Davide Bellotta en Conny Janssen Danst. We zien iEt over het podium dwalen, diverse instrumenten bespelen terwijl ze dromerige liedjes het Paradetheater in zingt. Al snel doemen twee dansers op die als schimmen iEts universum bevolken. Familie, traditie en liefde zijn thema's die haar inspireerden, maar een pakkend geheel vormen de losse elementen helaas niet.

recensiespiegel

• Clarity -
  • Shades of Silence -
  • Paradijsvogel -
  • Vaudeville -

Dromerig, melancholiek en wél intrigerend zijn de video-installaties van Elise van der Linden. Shades of Silence heet de tentoonstelling in het Parademuseum, die tot stand kwam in samenwerking met Museum de Fundatie (Zwolle) waar de kunstenaar haar werk ontwikkelde. Fraaie, schier oneindige vervallen, verlaten ruimten - onder meer gecreëerd met een 3D-animatietechniek - zijn hier te zien. Én de foto's die de basis ervoor vormden, die zijn misschien nog wel mooier zelfs.

Schuin ertegenover in Teatro Cuatro staat (zelfuitgeroepen publiekslieveling) Rick Paul van Mulligen, die onder de vleugels van Toneelgroep Oostpool de muziektheatervoorstelling Paradijsvogel presenteert. En ja, bravoure en al, hij maakt het helemaal waar. Paradijsvogel is een heerlijke paradevoorstelling die een lans breekt voor kleur en de durf om anders te zijn, om af te wijken van de massa. Een die tegelijkertijd mededogen ademt met het supergewone. Die oproept tot tolerantie. Af en toe flink over de top, vol humor en met muziek van de broers Groenteman. Fijn.

Karakteristieke, klassieke, knappe meligheid, goed verzonnen, verzameld, in elkaar gestoken en gespeeld

Perfecte voorstellingencocktail

Zin in lichtvoetig vermaak, begaan met de mensheid of op zoek naar liefdes lotgenoten? Herken uw paradeprofiel en de perfecte voorstellingencocktail ontrolt zich vanzelf (+).

En dan terug, wegens succes verzekerd, het tienkoppig collectief de Theatertroep met 'kakelverse' acts in duidelijke troepstijl. Hun Vaudeville wil je niet missen, zoals daar is: een kei-actuele, willekeurige talkshow met mensen die niets hebben meegemaakt - of misschien toch - en met gasten uit de wereld van de wetenschap die waarschijnlijk (n)iets belangwekkends hebben uitgevonden, met aandacht voor uiteenlopende meningen van de mensen thuis, en met onverwachte recepten van een tv-kok natuurlijk. En dan zijn we er nog lang niet. Want op een avond zijn er meer shows. We noemen een berennummer, en de dansers die te te herkennen zijn aan hun tutu.

Jazeker, karakteristieke, klassieke, knappe meligheid, goed verzonnen, verzameld, in elkaar gestoken en gespeeld. Nu op groter podium. Gaat dat zien!