Rundfunk is op mannenavond een hit en ook bij de parodieën van H.E.A.R gaat het Parade-tentdak eraf. Maar eigenlijk zijn de teksten tussendoor armzalig en flauw en de liedjes slecht te verstaan.

recensiespiegel

• Uitgerukt: afscheidstour 2017 -

Uitgerukt: afscheidstour 2017
Door H.E.A.R. (Alex Klaasen & Henry van Loon ft. De Groentebroeders)

Het was mannenavond op De Parade afgelopen zaterdag. Drie voorstellingen waaraan geen vrouw te pas kwam. Thematisch gezien een spannende route, inhoudelijk viel het nogal tegen.

Het leukst waren de twee jonge gasten (Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout) van Rundfunk die met Wachstumsschmerzen (Groeipijn) een preview gaven van hun avondvullende voorstelling die komend seizoen langs de theaters toert. In een half uur tijd jagen ze er geslaagde en gewaagde absurditeiten doorheen. Met originele teksten, in rap tempo uitgevoerd en soms goed fout wat smaak betreft. Sketches over kanker, telekinetische anale penetratie, een lesje 'Hoe van Homo Hetero te worden' en een rappende 7-jarige over zijn pedofiele oppasser zijn schunnig en grappig tegelijk. Soms wat puberaal, maar de absurde dialoog tussen twee ceo's en een moderne variant op De Vogeltjesdans tillen het geheel dan weer op een hoger plan.

recensiespiegel

• Snel, goedkoop en sexy -

Snel, goedkoop en sexy
Door De Slechte Raadgever

Hoe dit zonder de Duitse leraar van Pierre Bokma en de foute rector van Kees Hulst (twee populaire personages uit de tv-serie Rundfunk) tot een avondvullende show kan uitgroeien, is nog even afwachten. Maar op De Parade is Rundfunk intussen een hit.

Dat geldt ook voor Uitgerukt: afscheidstour 2017 door H.E.A.R., samen met de gebroeders Groenteman de gelegenheidsband van Alex Klaasen en Henry van Loon. Beide artiesten vormden eerder al een zomers duo en kondigen nu op hun hoogtepunt hun afscheid aan. Klaasen en Van Loon zingen als parodie bedoelde nummers in het idioom van Bløf, Nick & Simon, André Hazes en De Toppers, maar dan met cynisch bedoelde teksten. Een paar jaar geleden was dat geinig amusement, nu blijkt dit concept uitgewerkt en de parodie voorbij. De teksten tussendoor zijn bovendien armzalig en flauw en de liedjes slecht te verstaan. Daar ga je dan, met je lullig bedoelde gevatheid. Maar het dak ging eraf in de tent, en het publiek joelde mee.

recensiespiegel

• Wachstumsschmerzen -

Wachstumsschmerzen
Door: Rundfunk

Erg lastig te duiden is Snel, goedkoop en sexy van een setje acteurs en muzikanten onder wie Teun Luijkx (A'dam - E.V.A, Oostpool) en Niels Gooijer (Soldaat van Oranje). De mannen zitten bij aanvang op een grote kubus in mooie, rode pakken met korte broek. Frisse, verzorgde heren, maar ze hebben wel zo hun sores. Luijkx begint met het voorlezen van een Volkskrant-'Voetnoot' van Arnon Grunberg die zich in een klooster bevindt. Daar zijn ze zelf ook aan toe, aan bezinning, dus ze trekken zich terug in de kubus. Het publiek hoort vervolgens alleen hun gesprekken, die gaan over het lezen van Murakami, anale seks en meer stoere verhalen van vrienden onder elkaar. Uiteindelijk zingen ze in fraaie close harmony Eternal flame in de uitvoering van Atomic Kitten.

Intrigerend, als schets van dertigers in de war; vermoedelijk zijn de theatermakers dat zelf ook een beetje, in de war.

De parade: 15/7 Den Haag; Utrecht (21/7 t/m 6/8) en Amsterdam (11 t/m 27/8).