Schuilen voor de terreur in het theater: het nieuwe cabaret loopt over van de actuele thema's. Wat valt er te lachen in bange tijden?

recensiespiegel

• Martijn Kardol, Bang -
  • Faud Hassen, Held -
  • Elke Vierveijzer, Zonder genade -
  • Pieter Verhelst, Mijn broer en ik -

Wordt de blik naar binnen of naar buiten gericht? Wie kijkt naar vier recente premières van jonge cabaretiers, ziet dat verheugend veel talenten actuele thema's als terreur en de vluchtelingenstroom bespreken. Waar Elke Vierveijzer in Zonder genade haar verwarring na de aanslagen in Parijs vol emotie van zich af zingt, weet Martijn Kardol in Bang juist veel humor te vinden in een overdreven angst voor een terreuraanslag in de kleine zaal van de Utrechtse Stadsschouwburg.

Fuad Hassen maakt het maatschappelijke persoonlijk, door zijn vluchtelingengeschiedenis van Eritrea naar Den Bosch te delen. Los daarvan kun je natuurlijk ook gewoon je eigen coming-of-ageverhaal in een dodelijk saai Vlaams gehuchtje een absurde twist geven, zoals Pieter Verelst doet. Maar al met al zijn het de maatschappelijk betrokken stukken die de meeste indruk maken.

Martijn Kardol: actuele thematiek verweven in geestig cabaret

Martijn Kardol, Bang (****), cabaret.
Tournee t/m 31/5/18.

Stijl
Verhalend cabaret met pianoliedjes en enkele fraaie decorgrappen. De 27-jarige vlotte prater Kardol, winnaar van het Leids Cabaret Festival in 2016, opent zijn debuutvoorstelling vanuit een grijze toren, die hij prominent op het toneel heeft neergezet zodat het publiek kan schuilen, mocht er een aanslag in het theater plaatsvinden. Niet iedereen past in de toren, dus er zal nog wel gescreend en geselecteerd moeten worden. Tussendoor strooit Kardol met frisse observaties over onder meer de helpdesk van Ziggo en het sociologische belang van de juiste traktaties op school.

Thematiek
De angst voor terroristische aanslagen. Kardol vertelt hoe hij op 14 juli 2016 met zijn vriendin in een AirBnB in Nice verbleef, toen daar op de Promenade des Anglais de aanslag met een vrachtwagen plaatsvond. Kardol is vervuld van angst voor terrorisme, en vraagt zich af hoe hij daarmee moet omgaan. Hij doet dat met zo veel fijne zelfspot, dat voor iedereen duidelijk wordt dat een angstige levenshouding meer kapot maakt dan je lief is.

Oordeel
Kardol slaagt erin om actuele thematiek om te zetten in geestig cabaret, en daarbij zingt hij ook nog eens drie mooie liedjes.

Fuad Hassen: aimabele persoonlijkheid die soms op safe speelt

Fuad Hassen, Held (***), cabaret.
Tournee t/m 7/6/18.

Stijl
Verhalend cabaret met stand-upcomedy-elementen. In zijn tweede voorstelling vertelt Fuad Hassen (36) over zijn leven in Den Bosch sinds zijn relatie op de klippen is gelopen. Dat klinkt meer doorsnee dan het is, want Hassen verstaat de kunst zijn fantasie lekker te laten ontsporen. Dagelijkse situaties over een bezoek aan een kattencafé of een dakloze die een appel eet, krijgen bij hem een absurd randje. In zijn manier van vertellen lijkt hij een kruising van Javier Guzman en Ronald Goedemondt.

Thematiek
Hassen vluchtte als 5-jarige met zijn moeder en broertje uit Eritrea naar Nederland, een geschiedenis die op ontroerende wijze door de voorstelling is gevlochten. Daarnaast gaat Held over mannelijkheid: nadat Hassen zich in diverse verhalen overdreven macho heeft opgesteld ('mannen drinken espresso, geen latte!') beredeneert hij dat hij zich zo gedraagt omdat hij opgroeide zonder vader.

Oordeel
Hassen is een aimabele persoonlijkheid naar wie het prettig luisteren is, maar hij zou meer van de gebaande cabaretpaden kunnen afwijken.

Elke Vierveijzer: veelbelovende zangeres

Elke Vierveijzer, Zonder genade (***), cabaret.
Zonder genade en Om te janken zo mooi zijn op tournee t/m 19/5/18.

Stijl
Nederlandstalige liedjes met korte, verbindende teksten. Samen met pianist Michiel Wetzer staat Elke Vierveijzer (29) met beide benen in de Nederlandse kleinkunsttraditie, met verhalende liederen die soms doen denken aan Maarten van Roozendaal, de bewonderde zanger over wie Vierveijzer ook de hommagevoorstelling Om te janken zo mooi maakte.

Thematiek
Vierveijzer vertelt dat Zonder genade een onderzoek is naar de manier waarop ze in de wereld staat sinds de terroristische aanslagen in Parijs in 2015. Dat legt een ernstige sfeer over de avond, die bij een aantal liedjes goed past (zoals het tekstueel en melodisch spannende lied Waarom wij bouwen, over het bouwen van muren) en bij sommige liedjes minder. Blauwdruk, over een kind dat vervreemd is van zijn ouders, is een mooi liedje, maar past minder goed binnen het thema.

Oordeel
Vierveijzer is een veelbelovend zangeres met een heldere, krachtige stem, die met deze voorstelling bewijst ook zelf liedjes te kunnen schrijven.

Pieter Verelst : heel specifieke absurde humor

Stijl
Vlaams absurdisme in zijn puurste vorm. In navolging van landgenoten als Wim Helsen en Jeroen Leenders, zoekt de 27-jarige Pieter Verelst de krankzinnigheid op. Met gekke stemmetjes, spastische dansjes en half afgemaakte pianoliedjes. Terwijl hij op zijn kop staat, vertelt hij over zijn bizarre jeugd in de 'anale driehoek' in België (de dorpjes Reet, Aartselaar en Kontich). Pieter Verelst, winnaar van Cameretten 2016 , introduceert zich bij het Nederlandse publiek als een merkwaardige jongen met een comedystijl die het publiek zal verdelen.

Thematiek
Verhelsts debuutvoorstelling gaat over het bestrijden van verveling en het belang van de fantasie daarbij. Aan het begin geeft Verelst aan dat hij het verhaal van zijn broer en hemzelf zal vertellen. Aangezien broer Maurice niet meer onder ons is, zullen we Pieters kant van het verhaal moeten geloven. In een dramaturgisch knap opgebouwd programma komen we langzaam te weten wat er nu werkelijk met zijn broer gebeurd is.

Oordeel
Verelst is een begaafd acteur, maar zijn absurde humor is heel specifiek en vaak onbeschrijflijk flauw.

Prijzen voor Martijn Kardol

In het theaterseizoen 2015-2016 won de jonge cabaretier Martijn Kardol (Barneveld, 1990) het Groninger Studenten Cabaretfestival én ging hij er ook nog met zowel de jury- als publieksprijs van het prestigieuze Leids Cabaret Festival vandoor. In het juryrapport werd Kardol geprezen als 'een klassieke, all round cabaretier'. Volkskrant-recensent Patrick van den Hanenberg omschreef Kardol als een 'een uitstekende verteller met een grote theatrale trukendoos, die zich ook nog een indrukwekkende chansonnier toonde'.