M oogt mystiek, maar kruipt niet onder de huid
©

M oogt mystiek, maar kruipt niet onder de huid

De ideeën van Nietzsche vormen een prikkelend kader, maar de dans blijft hierop echter ver achter. De voorstelling kruipt niet onder de huid en heeft een soms wat pathetisch effect.

Toch lef, dansen met een boa constrictor om je nek. De slang is niet gevaarlijk voor mensen, maar oogt wel listig met zijn lispelende tongetje. Of choreograaf Samir Calixto het beest opvoert als gekend symbool van goed en kwaad lijkt waarschijnlijk, zeker in combinatie met de paradijselijke boomtak die boven het podium zweeft. Maar zeker weet je het niet, want M (of Het Lied van Middernacht) is behoorlijk hermetisch en ondoorgrondelijk.

M (Dans) Door Korzo en NDT.
Choreografie: Samir Calixto. Dans: Calixto, Thibault Desaules, Ivan Montis, Quentin Roger en Gino Taytelbaum.
19/5, Korzo theater, Den Haag. Tournee vanaf 1/10.

Het gedicht Het Lied van Middernacht, uit Nietzsches filosofische roman Also sprach Zarathustra, omarmt de voorstelling. Aan het begin gezongen - een compositie van Mahler -, aan het eind gesproken. In een tijdloos universum - alles is wit, ook de kostuums - wil Calixto, net als Nietzsche en veel Oosterse denkers, 'de tegenstellingen van het leven omarmen' en 'de intrinsieke wijsheid van het lichaam' laten spreken.

Een prikkelend kader. De dans, hoewel krachtig uitgevoerd, blijft hierop echter ver achter. Vijf mannen glijden door twee dimensies van het witte universum. Op fragmenten uit symfonieën van Mahler bewegen ze verstild en bedachtzaam, als betoverd bijna, met een soms pathetisch effect omdat de muziek zo overweldigend is. Op elektronische klanken worden ze fysieker, met intens trillende spieren, fel zwiepende armen of aards stampende voeten, en lijken ze meer teruggeworpen op de ruwe werkelijkheid.

Het oogt mooi en voelt een tikje mystiek, maar kruipt niet onder de huid. Het is net alsof de ideeën het gevoel en de eigenheid in de weg zitten. Jammer, want Calixto kiest niet voor de makkelijkste weg en heeft veel succes gehad met eerdere bewerkingen van muzikale en literaire klassiekers.