Liesbeth de musical komt moeizaam op gang, maar overtuigt muzikaal

Musical - Liesbeth List - Heb het leven lief

'Liesbeth - de musical' komt moeizaam op gang, wegens een script van Louis van Beek zonder een duidelijke spanningsboog. Gelukkig komt de musical in de tweede akte alsnog op stoom als de tijd wordt genomen voor een reeks sterk gezongen liedjes. Hoofdrolspeelster Renée van Wegberg bewijst de ideale vertolker van Liesbeth List te zijn.

‘Liesbeth List – Heb het leven lief’ (***), musical.
Door DommelGraaf & Cornelissen Entertainment.
Regie: Paul van Ewijk.
Script: Louis van Beek.
In Theater Carré Amsterdam, 2/10.
Tournee t/m 7/1/18.

Stel, je mag een diner organiseren voor de belangrijkste mensen uit je leven. Dood of levend speelt geen rol. Wie nodig je uit? Voor zangeres Liesbeth List zijn de meeste keuzen snel gemaakt. Haar overleden man Robert Braaksma en dochter Elisah zijn er natuurlijk bij. Handig ook dat Robert kok was, dus hij verzorgt het menu. Couturier Frank Govers, die de mooiste jurken voor Liesbeth maakte: ook present. En hoewel hun liefdesrelatie niet al te gelukkig was, moet schrijver Cees Nooteboom toch ook maar aanschuiven. En Ramses Shaffy, die heerlijke wildebras, die komt toch zeker ook langs om het feestje op te fleuren?

Het toneelbeeld van de sfeervolle, maar wisselvallige musical over het leven van Liesbeth List (1941) is een grote witte eettafel, die tevens dient als catwalk en vleugel. Terwijl de ene na de andere tafelgast zijn entree maakt, klinken flarden of volledige versies van de hits uit het uitgebreide Liesbeth List-songbook, waaronder Zonder liefde, Pastorale, Kinderen een kwartje, Vrijheid en Heb het leven lief. Centrale vraag: hoe vond het meisje dat opgroeide met 'wel drie verschillende moeders' haar bevrijding in het leven?

Opnieuw dus een biografische musical over een prominente vrouw uit het Nederlandse  theater, slechts een week na de première van 'Was getekend, Annie M.G. Schmidt'. Het is opmerkelijk hoeveel overeenkomsten er zijn tussen deze musicals (van twee verschillende producenten): beide hebben een vorm waarin de hoofdpersoon op late leeftijd in gesprek raakt met de (dode) mensen uit haar verleden. Beide musicals hebben ook een te keurig script waarin belangrijke biografische gebeurtenissen een voor een worden afgevinkt, en soms ook afgeraffeld.

'Liesbeth - de musical' komt moeizaam op gang, wegens een script van Louis van Beek zonder een duidelijke spanningsboog. De feiten uit Lists leven, van haar jeugd op Vlieland tot haar internationale successen, worden steeds letterlijk benoemd. De stemming is ernstig, en dat terwijl de retro-outfits, jarenzeventigkapsels en spreektrant van de personages zich voor wat meer ironie lenen. Nu komt de enige humor steeds van Frank Govers (Rolf Koster), en zijn oneliners worden al snel voorspelbaar.

Sterke tweede akte

Hoewel muzikaal overtuigd, loop je toch de zaal uit met twijfels over die aanhoudende hausse aan biografische musicals

Wie wel volop de aandacht trekt, is hoofdrolspeelster Renée van Wegberg, die bewijst de ideale vertolkster van Liesbeth List te zijn. In uiterlijk, dictie en zang benadert zij List op haast perfecte wijze. Jonathan Demoor is wat minder in vorm in zijn lastige rol van de stugge Robert. Michael Konings speelt Ramses Shaffy dan juist weer overdreven kinderlijk en schiet tekort in zijn zang. De rest van de achtkoppige cast zingt goed, onder andere Julia Berendse als Liesbeths liefdevolle dochter.

Gelukkig komt de musical in de tweede akte alsnog op stoom als er de tijd wordt genomen voor een reeks sterk gezongen liedjes. Het omslagpunt ligt bij Van Wegbergs uitvoering van Frank Boeijens 'De verzoening', die met lange, loepzuivere uithalen verpletterend te noemen is. Ook erg mooi is hoe de drie mannen uit Liesbeths leven samen 'Ik drink' van Shaffy zingen, in een verfijnd arrangement van de band onder leiding van Alberto Klein.

Hoewel muzikaal uiteindelijk overtuigend, loop je toch de zaal uit met twijfels over die aanhoudende hausse aan biografische musicals, waarin iedereen elkaar maar aan het naspelen is, steeds in dezelfde artistieke milieus. Dan doet die weer Ramses Shaffy, dan doet die weer Jacques Brel met een maf pruikje op. Op een zeker moment in 'Liesbeth - de musical' zit je zelfs te kijken naar Renée van Wegberg die Liesbeth List speelt die Edith Piaf speelt, wat helemaal een duizelingwekkend effect geeft. Het roept de vraag op hoeveel rek er nog zit in deze artistieke spiegelpaleizen.

Liesbeth List was zelf aanwezig bij première

Op 18 augustus maakte zangeres Liesbeth List (75) bekend dat zij zich terugtrekt uit de openbaarheid. List lijdt aan een vorm van dementie, als gevolg van hersenletsel uit het verleden. Toch kon zij nog aanwezig zijn bij de musicalpremière: onder luid applaus nam List kort voor aanvang plaats in de koninklijke loge van Theater Carré. Na afloop kwam Liesbeth List ook het podium op, eerst alleen, kort daarna ook met vertolkster Renée van Wegberg aan haar zijde. List oogde fragiel, maar genoot ook zichtbaar van het ovationele applaus dat haar ten deel viel.