Er wordt eindeloos geouwehoerd in De huisbewaarder, vaak erg komisch, maar nooit ontstaat een echte dialoog
© Sanne Peper

Er wordt eindeloos geouwehoerd in De huisbewaarder, vaak erg komisch, maar nooit ontstaat een echte dialoog

Theater - De huisbewaarder van Harold Pinter

Van de sterke acteurs imponeert vooral Jan-Paul Buijs, met een even beheerste als overweldigende vertolking. Regisseur Paul Knieriem beheerst een zorgvuldige tekstregie.

De Huisbewaarder

Theater
Van Harold Pinter. Door Toneelschuur Producties.
26/10, Toneelschuur, Haarlem.

Als hij zijn vette haren heeft gekamd, haalt hij zijn hand langs de kam en deponeert het residu met licht dédain middenin de kamer. Een treffend beeld dat slim typeert hoe de dakloze Davies, gespeeld door René van 't Hof, met zijn opdringerige fysiek en opzichtige viezigheid parasiteert op de levens van de broers Aston en Mick. Toch maken Van 't Hof en regisseur Paul Knieriem van hem in De huisbewaarder een ambivalente figuur, passend bij Harold Pinter. Hij is een manipulatieve charlatan, zeker. Maar of hij de broers nu oplicht of aan hun grillen is overgeleverd, blijft intrigerend onbeslist.

In zijn zorgvuldige tekstregie laat Knieriem de losgezongen, loze zinnetjes mooi onmachtig langs elkaar schuiven

De dreiging die ooit uitging van het Pintereske motief van de indringer is in deze enscenering grotendeels afwezig, al raakt de paranoïde xenofobie van Davies aan actuele maatschappelijke spanningen. Knieriem legt meer de nadruk op het menselijk onvermogen en de onmogelijkheid tot contact. Er wordt eindeloos geouwehoerd in De huisbewaarder, vaak erg komisch, maar nooit ontstaat een echte dialoog. In zijn zorgvuldige tekstregie laat Knieriem de losgezongen, loze zinnetjes mooi onmachtig langs elkaar schuiven.

Daarbij wordt hij geholpen door de sterke acteurs. Van 't Hof balanceert met zijn fragiele gestalte en felle blik knap tussen vervaarlijk en miserabel en Lowie van Oers is een passend hoekige Mick. Maar vooral Jan-Paul Buijs imponeert, met een even beheerste als overweldigende vertolking van Aston. Stuurs en onbeholpen, horkerig en zorgzaam, meelijwekkend maar onvoorspelbaar: de tragische Aston is het echte enigma, in deze niet geheel overdonderende, maar wel fascinerende en onderhoudende voorstelling.


Lees de ode van onze recensent (en enthousiast oud-amateurvertolker) aan Toneelschrijver Harold Pinter

Toneelgigant Harold Pinter keert eindelijk terug op Nederlandse planken
Toneelschrijver Harold Pinter geldt als een gigant, maar is in ons land lange tijd niet gespeeld. Tot nu. Reden voor recensent Hein Janssen een persoonlijke ode te brengen aan de wereldberoemde Brit. (+)