24 Wochen.
24 Wochen. ©

De nieuwe oogst van 8 oktober

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van een film over een moeilijke beslissing tot een klucht voor de jeugd.

1. Film (****) 24 Wochen Regie Anne Zohra Berrached.

Als cabaretière Astrid en haar geliefde Markus horen dat hun ongeboren zoon het syndroom van Down heeft én zware hartproblemen, moeten ze een moeilijke beslissing nemen: houden ze het kind of kiezen ze voor een late abortus? Terwijl het dilemma hen uit elkaar dreigt te drijven, wijkt schrijver-regisseur Berrached niet van Astrids zijde, zonder een standpunt in te nemen ten opzichte van hun uiteindelijke keuze. Enkele (niet per se geslaagde) poëtische terzijdes daargelaten, maakt dat van 24 Wochen een intens, realistisch drama, onontkoombaar aangevoerd door

Julia Jentsch.

2. Beeldende kunst Hercules Segers, Rijksmuseum, Amsterdam. T/m 8 januari.

Alleen al het feit dat nu in het Rijksmuseum voor het eerst is te zien dat Hercules Segers niet 12 maar 18 schilderijen op zijn naam heeft staan is een reden om deze tentoonstelling te bezoeken. Een andere: de onwaarschijnlijke experimenteerlust van deze 17de-eeuwse meesterschilder en -etser. Wat een lust voor het oog. Elk schilderij, elke prent is anders. Hij drukte zijn etsen van fantasielandschappen zelfs af op het linnengoed uit de slaapkamer.

Rutger Pontzen

3. Theater (****) Mevrouw Macbeth (Weiblicher Akt deel 7). T/m 12 januari.

Drie actrices van Maatschappij Discordia spelen sleutelscènes uit Macbeth, waarbij ze om beurten de rol van de krachtdadige Lady op zich nemen. Zo komen ze aan de hand van een van Shakespeares meest ambitieuze vrouwelijke personages uit bij het thema macht. Mevrouw Macbeth paart humor aan inhoud en poëzie en past op die manier naadloos in de inmiddels gerenommeerde Weiblicher Akt: hun theaterreeks die uitgaat van het vrouwelijk perspectief.

Karin Veraart

4. Dans (****) Happiness door Club Guy & Roni. T/m 21 januari.

Je moet van vreemde types houden. Maar dan heb je ook een intense avond bij de dansvoorstelling Happiness van Club Guy & Roni en Slagwerk Den Haag, geïnspireerd op de gelijknamige, veel geroemde buitenwijksatire van Todd Solondz, een zwartkomisch portret van mensen die normaal lijken, maar verknipt zijn. In deze bewerking gaat het niet om een los-vaste groep maar om een disfunctionele familie.

Annette Embrechts

5. Theater (****) Het Debuut. Door Rudolphi Producties. T/m 24 november.

Met de fysieke performance Moore Bacon! - een weergaloze dans van een schijnbaar misvormd lichaam in het schemerdonker - als absolute hoogtepunt reist Het Debuut langs de Nederlandse theaters. Hierin zijn drie prijswinnende afstudeervoorstellingen achter elkaar te zien. Terechte winnaars, zo blijkt. Alle makers laten zien dat ze het lef hebben om hun eigen fascinaties en eigenaardigheden tentoon te stellen. Onvoorspelbaarheid is de gemene deler. Of het nu gaat over een vechtrelatie, sluimerend racisme of de bevrijding van het menselijk lichaam.

Vincent Kouters

6. Jeugdtheater (****) Klucht door BonteHond. Regie René Geerlings. Vanaf 6 jaar. Tournee t/m 29 januari.

Het is geen voor de hand liggende keuze om voor jeugdig publiek een vette klucht te spelen. Toch zijn alle ingrediënten bij Klucht (6+) van BonteHond aanwezig: veel deuren, persoonsverwisselingen, overdrijving én ondeugend overspel in ondergoed met bloemetjes, bijtjes en vlindertjes. René Geerlings en Job Raaijmakers bedachten een doorzichtig kolderstuk waarin de kaarten telkens opnieuw worden geschud en iedereen op iedereen kan zijn. Alle persoonsverwisselingen worden met slapstick en hoorspeleffecten uitgespeeld. En ook al blijft echte schaamteloosheid over het heimelijk spel uit, kluchtig is Klucht zeker.

Annette Embrechts