De dansers in Selfmade zijn eigenzinnige aandachttrekkers
© Kamerich & Budwilowitz/EYES2

De dansers in Selfmade zijn eigenzinnige aandachttrekkers

100% Selfmade gaat over theatermaken, en dat gebeurt geraffineerd en vermakelijk. De dansers doen alsof ze onervaren zijn. Dat werkt ontwapenend. Die lui zijn goed.

Op Michael Jacksons They Don't Care About Us is het lekker swingen en de song gaat over niet gezien worden

Als de acht mannen, breakdancers van huis uit, dan eindelijk tot een gezamenlijk dansje komen, is dat even direct als dubbelzinnig. Op Michael Jacksons They Don't Care About Us is het lekker swingen en de song gaat over niet gezien worden. Twee keer raak, wil je het beoogde publiek van deze voorstelling - jongeren - aanspreken.

Maar hupsend in showlicht en met glitteronderbroeken op de enkels steken de dansers hier tegelijkertijd ook de draak mee, én bespotten ze zichzelf. Jackson was net zo goed platte big business. En zij hebben op hun lijstje 'Choreograferen voor dummies' vooraf ook heel zakelijk afgevinkt dat hun stuk 'de doelgroep' moet pleasen.

Geraffineerd en vermakelijk

100% Selfmade, gechoreografeerd door Arthur Rosenfeld, gaat over theater maken, en dat gebeurt geraffineerd en vermakelijk. De setting is een studio met verrijdbare panelen en een wand voor (live-)videoprojecties. Hier proberen Cris, Dane, Erik, Giorgio, Liam, Mohamed, Thomas en Wouter tot iets presentabels te komen. Die poging, een aaneenschakeling van losse poses en ideetjes, van gehang en gedol, van allerlei hiphopstijlen en vleugjes moderne dans, van klassieke muziek tot soul, is wat het is. En dat is - knap gedaan - genoeg.

De dansers zijn eigenzinnige aandachttrekkers, en op de juiste momenten zijn er meer gepolijste scènes, zoals de diverse solo's die worden 'uitgeprobeerd'. Het doen alsof ze honderd procent selfmade en onervaren in de theaterwereld zijn ('licht alleen op mij, zodat ik centraal sta in mijn eigen solo, zeg maar') werkt droogkomisch, maar vooral ontwapenend. Die lui zijn goed en volgen hun passie. Hoe bedacht ook.

100% Selfmade, DOX/Maas Theater & Dans. Concept: Hildegard Draaijer en Arthur Rosenfeld. 17/10, Maaspodium, Rotterdam. Tournee t/m 26/1.