Euripides Laskaridis als sardonische clown in Titans
Euripides Laskaridis als sardonische clown in Titans © Miguel Jiménez

Alles stroomt en bleef stromen tijdens Julidans 2017

Theater (dans) - Julidans 2017

De clowneske Griek Euripides Laskaridis verrast met zijn recalcitrante streken op deze geslaagde editie van Julidans. Wel staken bij de sterke programmering dit jaar de Nederlandse bijdragen wat flets af.

Julidans Slotweekend

Dans

Titans
Door Euripides Laskaridis/Osmosis Performing Arts Co.

Elvedon
Door Christos Papadopoulos/ Leon and Wolf Dance Company.
13/7, Theater Bellevue en Stadsschouwburg Amsterdam.

En toen was daar nog een verrassend Grieks golfje tijdens de laatste dagen van Julidans. De 27ste editie van dit internationale dansfestival in Amsterdam haalde in twee weken een record aantal bezoekers: bijna 18 duizend met een zaalbezettingsgraad van 87 procent. Dat was te merken: een hongerig publiek reeg de ene staande ovatie aan de andere.

Soms verbazingwekkend enthousiast, maar meestal terecht: Julidans 2017 had een sterke programmering. Al staken de Nederlandse bijdragen daar wat flets bij af; vooral ICKamsterdam stelde teleur met het talentontwikkelingsprogramma 7even en leverde op de Franse slotavond een curieuze combinatie van 13de-eeuwse livezang en streetdance op spitzen.

Titans

Maar de Grieken lieten op donderdag een fraai staaltje eigenzinnigheid zien. De clowneske theaterkunstenaar Euripides Laskaridis verraste met een bizar mini-universum rond een sardonisch wezen: een kaalhoofdige spring-in-'t-veld met lange neus, hoog voorhoofd, puntschoenen en een 'beetje' zwanger. Dit schepsel, gespeeld door Laskaridis zelf, haalde in Titans met een gemanipuleerde piepstem recalcitrante streken uit met piepschuim, tl-buizen, een strijkbout en een schommel.

Hij genoot zichtbaar van zijn gekke slimmigheden in zijn eigen wereldje, bijgestaan door de zwarte schaduw van een duivelse handlanger. Zo'n theatraal uurtje performance zou zeker niet misstaan op een festival voor modern circustheater.

Elvedon

Een helder ritueel als metafoor voor de klassieke wijsheid: panta rei

De Griek Christos Papadopoulos werd na een theateropleiding in eigen land opgeleid aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling in Amsterdam. Twee jaar geleden richtte hij in Athene met een collega een collectief op: Leon and Wolf Dance Company, vernoemd naar Leo Tolstoj en Virginia Woolf. In Elvedon toonde hij een radicaal gestripte interpretatie van Woolfs roman The Waves.

Zes dansers in simpele kleren golfden in strak ritmisch patroon over het podium, licht verschuivend met minimale sprongetjes en zijwaartse armschommels als enige beweging. Soms trokken ze hun v-formatie helemaal open, soms harmoniseerden ze samen tot één ademend organisme. Vaker sprongen twee dansers zich los van de rest, om de gezamenlijke flow van extra details te voorzien zonder de balans te verstoren. Een helder ritueel als metafoor voor de klassieke wijsheid: panta rei.

Alles stroomt - en bleef ook stromen tijdens deze succesvolle editie van Julidans. Tot de laatste discodans op het podium aan toe, door joelende toeschouwers.