Woestijnjasmijntjes
Woestijnjasmijntjes © Annette Embrechts

'Woestijnjasmijntjes' is een sp(r)ookje: grimmig en grappig tegelijk

Theaterrecensie

Schrijver Tobal verstaat de kunst om zware kost ontroerend vrolijk te verwoorden, zonder de heikele kwesties weg te poetsen. Gouden vondst is de cartooneske rol van Koen het Konijn, die troost biedt en huilt tegelijk.

Laten we het een sp(r)ookje noemen: de voorstelling Woestijnjasmijntjes voor kinderen vanaf 10 jaar, is grimmig en grappig tegelijk. George Elias Tobal schreef op basis van eigen ervaringen een prachtige parabel over een vader (Jacob) en een dochter (Nour) die moeten vluchten voor 'de blinde ratten' die hun land met 'vuurballen verlichten', omdat ze anders niks kunnen zien.

Jacob gebruikt, in de geest van de film La Vita è Bella, al zijn fantasie om Nour te beschermen tegen de harde werkelijkheid. Maar er komt een moment dat de verbeelding het aflegt tegen de realiteit. Natuurlijk herken je corruptie, burgeroorlog, mensenhandel, Europese deals en vluchtelingendrama's op zee, maar Tobal verstaat de kunst om zware kost - niet zelden politiek - ontroerend vrolijk te verwoorden, zonder heikele kwesties weg te poetsen. In zijn theaterkompaan Eran Ben Michaël treft hij de perfecte regisseur, die van Woestijnjasmijntjes een scherp gesneden, muzikale obstakeltocht maakt, waarin zee-ezels met lekke bootjes koehandel drijven en een ijskoningin fluitend de poort sluit (lees: grenzen dichtdoet), terwijl woestijnjasmijntjes als onkruid verwelken (lees: vluchtelingen die wegkwijnen in tentenkampen).

Gouden vondst is de cartooneske rol van Koen het Konijn, die troost en huilt tegelijk. Tel daarbij op de fantastische acteurs van de Toneelmakerij die deze jeugdvoorstelling van speelse energie voorzien, met genoeg ruimte voor innerlijke tweestrijd.

Peter van Heeringen ontroert als Vader Jacob, en Denise Aznam neemt iedereen mee in wispelturige jeugdigheid. Milan Sekeris musiceert zijn lijpe rollen ritmisch en de held is Jonata Taal als het schmierende knuffelkonijn. Een sp(r)ookje dus, ware het niet dat het zo akelig waar is.

INZET

Woestijnjasmijntjes (10+) door de Toneelmakerij en George & Eran Producties. 7/10, De Krakeling, Amsterdam. Tournee t/m 1/12.