Igone de Jongh (L) en Marijn Rademaker van  Het Nationale Ballet.
Igone de Jongh (L) en Marijn Rademaker van Het Nationale Ballet. © Het Nationale Ballet

'Oscars van Nederlandse dans' naar Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater

Tijdens het openingsprogramma van Festival de Nederlandse Dansdagen in Maastricht zijn vanavond de VSCD Dansprijzen uitgereikt, de 'Oscars' van de Nederlandse dans. Alle 'Zwanen', zoals de prijzen worden genoemd, gaan dit jaar naar mensen en producties bij de twee grootste gezelschappen: Het Nationale Ballet (HNB) en het Nederlands Dans Theater (NDT).

De Nederlandse Igone de Jongh, eerste soliste bij HNB, ontvangt de 'Gouden Zwaan' voor haar carrièrelange bijdrage, sinds 1996, aan de Nederlandse dans. 'Ze is een voorbeeld voor velen (...) de verpersoonlijking van de internationale kwaliteit die ons kleine landje kent', aldus de jury, die tevens grotendeels de programmering van het festival bepaalt. De Jonghs Russische collega Anna Tsygankova ('danseres van wereldformaat') is met haar vertolking van Mata Hari in het gelijknamige ballet van Ted Brandsen de 'Zwaan meest indrukwekkende dansprestatie' waard. 'Gedoseerd, zeer geleidelijk maar gestaag en uitermate intelligent onthult en portretteert zij haar personage.'

The Lost Room

Lees ook: Mata Hari: een performance met de dood als slotstuk

Van Mata Hari, de Friese danseres en spion die eindigde voor het vuurpeloton, maakte Ted Brandsen een wervelende choreografie die model staat voor het grote elan van zijn Nationale Ballet. V bezocht begin dit jaar de repetities. (+)

Het NDT heeft er goed aan gedaan choreograaf Franck Chartier van het Vlaamse danscollectief Peeping Tom uit te nodigen. Zijn werk The Lost Room (2015) vindt met zijn magisch-realistische, surreële en beklemmend absurde wereld 'een wonderbaarlijke aansluiting bij de Kylián-traditie' van het NDT en krijgt daarvoor de 'Zwaan meest indrukwekkende dansproductie'.

Voor alle winnaars was er een bronzen beeld gemaakt door choreograaf en beeldend kunstenaar Toer van Schayk. Choreograaf Katja Heitmann mocht zich dezelfde avond 12 duizend euro productiegeld rijker rekenen met de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht, bedoeld voor opmerkelijk talent. Heitmanns onderwerp is de invloed van digitale technologie op samenleving en mens.