Een glasheldere voorstelling, gelukkig mét belletjes lucht
© Annette Embrechts

Een glasheldere voorstelling, gelukkig mét belletjes lucht

Theater - Ifigenia

Ifigeneia door de ogen van het kind dat geofferd moet worden. Een glasheldere voorstelling, gelukkig mét belletjes lucht. De speldenprikken zitten in de details, zoals de blanke slaaf en de donkere machthebbers.

Ifigeneia Koningskind (8+)
Theater
Door NTjong, 7/10, Theater a/h Spui, Amsterdam
Tekst: Pauline Mol. Regie: Noël Fischer. Tournee t/m 13/12.

Wraak, bedrog, jaloezie, oorlog, verraad, broederhaat en kindermoord, het zijn nogal heftige zaken die Euripides aan het begin van de Trojaanse oorlog ten tonele voert in zijn Griekse tragedie Ifigenea in Aulis (5de eeuw voor Christus). Koning Agamemnon kan bijna niet anders dan zijn dochter Ifigeneia offeren, om wind, soldaten en volk gunstig te stemmen. Het onoplosbare dilemma tussen persoonlijk belang en maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt een splijtzwam tussen hem en zijn vrouw Klytaimnestra.

Hoe speel je dit voor jeugdig publiek? Pauline Mol bewerkte een kwarteeuw geleden deze tragedie tot Ifigeneia Koningskind (8+) door de stem van het kind toe te voegen: een schaduwmeisje verwoordt wat de onwetende Ifigenea voelt aankomen. Regisseur Noël zet nu bij NTjong een klassieke, glasheldere enscenering neer, in een diepblauw decor met grote metalen hinde als kwetsbaar speeltoestel.

Door de open structuur worden alle dillema's en emoties duidelijk en invoelbaar

Even is het wennen dat provocatieve, gelaagde perfomances uitblijven, zoals bij eerdere Fischer-bewerkingen (Leonce & Lena). Maar door de open structuur worden alle dillema's en emoties duidelijk en invoelbaar. De speldenprikken zitten in details, zoals de blanke slaaf annex verteller van Jaap Spijkers, de donkere machthebbers Menelaos en Agamemnon en de over-de-top-kijvende rol van Sallie Harmsen als Ifigeneia's moeder (hier Klutaimnestra geheten).

Vechtersjas Achilles en woedende soldaten zorgen als komedianten met speelgoedzwaarden voor belletjes lucht in 'de steen op de maag'. En de onverwoestbaar optimistische Ifigeneia van Sarah Bannnier is een energieke wervelwind, precies de wind waar Agamemnon een moord voor moet doen.