Algemeen directeur Paul Römer van de NTR
Algemeen directeur Paul Römer van de NTR © ANP

NTR-directeur Paul Römer wil reclamevrije publieke omroep (en stelt Sesamstraat ter discussie)

De directeur van de publieke omroep NTR wil af van de STER-reclame op de publieke televisie- en radiozenders. Volgens Paul Römer verdwijnt daarmee de druk op de publieke omroep om marktaandeel te scoren met kijkcijferkanonnen als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt. Zo komt er ruimte om te experimenteren, zo stelt Römer in een vraaggesprek met De Telegraaf.

Als de reclame van de publieke zenders verdwijnt, loopt de omroep 180 tot 200 miljoen euro mis. 'Dat zou voor een deel moeten worden betaald uit belastinggeld', aldus de directeur. De ruimte voor programma's zou met 12 procent toenemen.

Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5

Paul Römer

Het geld dat verloren gaat door het afschaffen van de STER-reclame wil Römer naast een grotere bijdrage van de overheid vooral compenseren door te bezuinigen op radio. 'Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.'

Van de begroting van ruim 800 miljoen euro per jaar voor de NPO gaat ruwweg 130 miljoen op aan operationele kosten, 541 miljoen aan televisieprogramma's en 72 miljoen aan radio-uitzendingen.

De NTR-baas stelt verder het voortbestaan ter discussie van Sesamstraat, het kinderprogramma dat vorig jaar veertig jaar bestond. 'Het wordt gemaakt voor 3- tot 6-jarigen, daarvan hebben we er 500 duizend. Wanneer er dan maar 20 duizend tot 30 duizend naar kijken, is het niet vreemd dat een netmanager zichzelf vragen stelt. Het moeilijke is de emotie: veel jonge ouders zijn opgegroeid met Sesamstraat en vinden dat het moet blijven. Maar als ze met hun kinderen waren blijven kijken, was die hele discussie nooit ontstaan.'

'Achterlijk bestel'

We maakten in 2016 circa 7.000 tv-uitzendingen en 5.000 radio-uitzendingen, dat is echt veel

Paul Römer

Op televisie denkt Römer kijkers te verrassen met nieuwe dingen, als de druk om te scoren wegvalt. 'Wij zijn gestopt met het Groot Dictee omdat het klaar was. Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog als in 1973.'

Römer spreekt in De Telegraaf van 'een achterlijk bestel dat aan niemand is uit te leggen. Op straat weet bijna niemand het verschil tussen NTR, NPO en NOS. Maar als je kijkt naar wat er uit dat rare systeem rolt zie je heel diverse programma's, links, rechts, gelovig, ongelovig. We maakten in 2016 circa 7.000 tv-uitzendingen en 5.000 radio-uitzendingen, dat is echt veel.'

De NTR is in 2010 ontstaan uit een fusie van NPS, Teleac en RVU. De NTR bestaat naast de NOS, die zich toelegt op nieuws, sport en grote evenementen zoals Koningsdag en de Olympische Spelen. Daarnaast zijn er de negen zendgemachtigden, ontstaan uit deels gefuseerde omroepen. Zij vormen samen de bestuursorganisatie NPO.

Die NPO noemde zaterdag een reclamevrije publieke omroep 'een sympathiek idee'. Maar Hilversum wil dan wel een volledige compensatie voor de verdwijnende STER-inkomsten. 'Ons budget is na twee bezuinigingsrondes nu al te krap om aan alle behoeftes en wensen van het Nederlandse publiek te voldoen, laat staan dat we het ons kunnen permitteren een kwart van ons budget in te leveren.'

De publieke omroep kreeg van het eerste kabinet Rutte tussen 2010 en 2015 een korting opgelegd van 127 miljoen euro. Daar dreigde in 2013 een extra bezuiniging op te komen van 100 miljoen, maar die werd onder druk van de Tweede Kamer gehalveerd. De kortingen werden door het kabinet gerechtvaardigd met het idee dat de publiek omroep meer geld kon verdienen door meer STER-reclame uit te zenden.

De Stichting Ether Reclame (STER), die dit jaar 50 jaar bestaat, wil kortere reclameblokken uitzenden op televisie, maar de advertenties afstemmen op wie er voor de televisie zit, zoals dat nu ook al gebeurt op internet. Dat zei directeur Frank Volmer begin dit jaar in een interview met AD. De meeste STER-blokken tussen twee programma's duren inmiddels 6 minuten, aldus Volmer. In de jaren zestig was dat een minuut.

Lees verder over vernieuwing bij de publieke omroep

Na RTL gaat ook de publieke omroep experimenteren met advertenties die zijn toegesneden op de persoonlijke situatie van zijn kijkers. Net als elders op internet al langer gebeurt.

Programma's van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn voortaan in betere beeldkwaliteit terug te kijken, zonder reclame. Daar moet wel voor worden betaald: een abonnement op NPO Start Plus kost 2,95 euro per maand. Er is ook een gratis versie: NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist.