Syvlia Hoeks en Tim Haars in Bro's Before Ho's.
Syvlia Hoeks en Tim Haars in Bro's Before Ho's. ©

Dit moet u vanavond kijken op televisie

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

De verdediging
NPO 2, 20.30 uur

Vierluik waarvoor regisseur Monique Nolte toegang kreeg tot advocatenkantoor Ficq & Partners. In afleve-ring 2 zoekt Bénédicte Ficq publiciteit voor haar grote aangifte tegen de tabaksindustrie, die zij voorbereidt namens een longkankerpatiënt.

Van der Vorst ziet sterren
RTL 4, 20.30 uur

Twee uiteenlopende levensverhalen in nieuwe reeks showbizzportretten door Peter van der Vorst. Hij ontmoet rapper Boef, die vertelt over zijn criminele verleden, en zangeres en The Voice-winnares Maan, die opgroeide in het welgestelde Bergen.

Het ex-Tros-programma Vermist maakt een doorstart op SBS

Team Vermissingen
SBS 6, 20.30 uur

Het ex-Tros-programma Vermist maakt een doorstart op SBS. Niet langer gepresenteerd door Jaap Jongbloed, maar door Rik van de Westelaken. Ook nu gaat het erom met hulp van deskundigen en kijkers vermiste personen op te sporen.

Zembla
NPO 2, 21.20 uur

Vervolg op de eerdere Zembla-uitzendingen over de gevaren van rubberkorrels uit oude autobanden, die zijn verwerkt in kunstgrasvelden. Hoe milieuvervuilend zijn deze korrels en kan onder de sportvelden ook bodemverontreiniging ontstaan?

2Doc: Wilders
NPO 2, 22.55 uur

Amerikaanse documentaire waarvoor regisseur Stephen Robert Morse PVV-leider Geert Wilders van nabij mocht volgen in aanloop naar de Kamerverkiezingen eerder dit jaar. De film biedt vooral een inkijkje in het persoonlijke leven van Wilders.

Black Work
Canvas, 23.10 uur

Driedelige misdaadserie waarin agent Jo Gillespie (Sheridan Smith) ontdekt dat haar dood gevonden echtgenoot Ryan (Matthew McNulty) betrokken was bij een undercovermissie die de rechercheurs in Yorkshire in de doofpot willen stoppen.

Bro's Before Ho's (Steffen Haars en Flip van der Kuil, 2013)
RTL 5, 20.30-22.30 uur

De muziek schakelt naar de romantische modus. Het beeld vertraagt. Ze gooit haar haren los wanneer ze de toonbank nadert in de videotheek waar hij werkt. Ze is de vrouw, gespeeld door Sylvia Hoeks, die het leven van hoofdpersoon Max overhoop zal gooien. Een scène zo boordevol clichés dat het weer leuk wordt. En daarmee een scène die kenmerkend is voor de hele film van Steffen Haars en Flip van der Kuil, het duo dat vanaf 2007 vanuit Brabant Nederland bestormde met hun creatie New Kids. In Bro's Before Ho's beloven de broertjes Max en Jules elkaar dat ze nooit een relatie met een vrouw zullen beginnen. Zojuist heeft hun vader hun moeder de deur gewezen en hun onderwezen dat 'alle vrouwen kuthoeren' zijn. En dus leven de broers (Tim Haars en Daniël Arends) twintig jaar later een leven van ledigheid en versieren ze vrouwen bij de vleet, die ze even hard weer dumpen. Totdat Anna (Hoeks) dus voor hun neus staat, de stoere medewerker van een psychiatrische inrichting die een wig zal drijven tussen de bro's. Niets is subtiel of politiek correct in deze komedie. Vergeleken met New Kids is Bro's Before Ho's een stap vooruit voor Haars en Van der Kuil. Nog steeds is hun werk een wilde aanval op de goede smaak, maar onder de onzin zitten echte personages met reële levensvragen en dito problemen. Dat is knap bij een film die geregeld zo mooi gierend uit de bocht vliegt.

De vampierzusjes (Wolfgang Groos, 2012)
NPO 3, 15.30-17.00 uur

Als Annie M. G. Schmidt ooit een vampierverhaal had geschreven, zou dat ongetwijfeld iets als Vampierzusjes zijn geweest. Het is allemaal even onschuldig als fantasierijk, de avonturen die de half-vampierzusjes Dakaria en Silvania beleven wanneer ze met hun ouders, een vampiervader en een mensmoeder, vanuit Transsylvanië verhuizen naar een rustig Duits dorpje. Terwijl vader 's nachts als een veredelde wijnkenner bloed uit de bloedbank drinkt, moeder aan een wc-brillententoonstelling werkt en huisdier Kareltje, een bloedzuiger, zijn dagen slijt in het terrarium, worstelen beide meisjes met hun identiteit. De donkerharige Dakaria zou het liefst vampier zijn, de blonde Silvania vijlt haar hoektanden. Ze zoekt een gewoon mensenvriendje, ook al moet ze daarvoor tijdens een afspraakje verbranden bij het buitenzwembad ondanks zonnebrandfactor 5.000 in de voor vampiers levensgevaarlijke zon. Het zijn dit soort details die Vampierzusjes, een oorspronkelijk Duitse verfilming van de kinderboekenreeks Die Vampirschwestern van Franziska Gehm, tot zo'n onderhoudende, vlot vertelde kinderfilm maken. In de Nederlandse nasynchronisatie klinken vampiertermen als 'flopsen' (vliegensvlug van plaats verwisselen) en 'hete blik' (iets gloeiend heet maken door ernaar te staren) weliswaar een beetje oubollig, maar in een verhaal dat van Annie M. G. Schmidt had kunnen zijn, past dat bij nader inzien precies.

The Siege (Edward Zwick, 1998)
Veronica, 20.30-22.55 uur

Denzel Washington speelt FBI-commandant Anthony Hubbard, die New York tevergeefs op orde probeert te houden wanneer de ene islamitische terreurcel na de andere bomaanslagen pleegt. The Siege, gemaakt drie jaar vóór 9/11, bracht in de Arabisch-islamitische gemeenschap in de VS onrust teweeg. Hussein Ibish van het American-Arab Anti-Discrimination Committee noemde de film verraderlijk en opruiend, omdat hij 'stereotypen bekrachtigt die tot haatmisdaden leiden'. Inderdaad begeeft The Siege zich op glad ijs, met dreigende muziek zodra ook maar één Arabisch element in beeld komt. Daar staat dan weer de moedige Arabisch-Amerikaanse FBI-agent Frank Haddad (Tony Shalhoub) tegenover, terwijl Bruce Willis als ijzig patriottistische generaal eigenlijk de grootste slechterik van allemaal is.