The Diary of a Teenage Girl
The Diary of a Teenage Girl ©

Dit is vanavond op televisie de moeite waard

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie en op de radio. Dit moet u vandaag zien.

The death and life of Marsha P. Johnson
Netflix


Documentaire over de mogelijke moord op de Amerikaanse homo-activist en transvrouw Marsha P. Johnson (1945-1992). In juli 1992 werd Marsha dood gevonden in de Hudson, na de New Yorkse Pride-optocht. Wat was de doodsoorzaak?

Mangiare!
NPO Radio 1, 19.00 uur


In het culinaire radioprogramma stort Petra Possel zich op koken en gerechten uit Suriname. De zussen Moreen, Aretha en Martha Waal willen met hun kookboek SuriMamCooking de Surinaamse keuken voor iedereen toegankelijk maken.

Rooswijk
NPO 2, 19.20 uur


Documentaire over de unieke berging van het 18de-eeuwse VOC-schip De Rooswijk, dat volgeladen met zilver in 1740 verging op een zandbank in de buurt van Dover. Dit jaar organiseerde de Nederlandse staat een expeditie naar het wrak.

Achter de dijken
NPO 2, 21.05 uur


In zijn serie over de invloed van het calvinisme op de Nederlandse volksaard richt Leo Blokhuis zich op 'handelaren met een geweten': een calvinist werkt hard en is zuinig. Maar hoe wisten protestantse reders en kooplieden hun kapitaal te vergaren?

WK Journaal
NPO 1, 22.20 uur


Voetbalmagazine over de kwalificatie voor het WK 2018 in Rusland. Met het laatste nieuws over het Nederlands elftal, dat morgen tegen Wit-Rusland speelt. Vandaag samenvattingen van o.a. ItaliëMacedonië en Spanje-Albanië.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur


Graham Norton ontvangt acteurs Kate Winslet en Idris Elba, die in de nieuwe film The Mountain Between Us spelen. Stand-upcomedian Chris Rock zit midden in zijn Europese tournee en schuift ook aan. Muziek is er van Liam Gallagher (ex-Oasis).

The Diary of a Teenage Girl (Marielle Heller, 2015)
Canvas, 21.15-22.55 uur.


La vie d'Adèle (Abdellatif Kechiche, 2013)
NPO 2, 22.55-01.45 uur.


Opmerkelijk, hoe twee onafhankelijke tv-zenders vanavond samen een perfect tweeluik over opgroeiende meisjes presenteren. En wat is Abdellatif Kechiches La vie d'Adèle toch een prachtfilm. Zelden kwam de mannelijke wellustige blik zo vaak ter sprake als bij het verhitte debat over de lesbische seks in deze Gouden Palmwinnaar: regisseur  Kechiche zou de intiemste momenten tussen Adèle (Adèle Exarchopoulos) en Emma (Léa Seydoux), twee meisjes die een grote, overweldigende liefde beleven, te veel vanuit een mannelijke blik in beeld brengen, te langdurig ook. Feit is dat er in La vie d'Adèle veel langduriger en met minstens zoveel hartstocht wordt gekookt, gegeten en gedanst. Wat Kechiche met zijn film vooral laat zien is dat liefde liefde is, of die nu homo- of heteroseksueel is. Bovendien gaat het over ambities, vriendschap, sociale verschillen, familie, identiteit   over het hele leven dus. Schitterend.

Zo'n anderhalf uur eerder brengt Canvas het uitstekende The Diary of a Teenage Girl. Een meesterwerk als La vie d'Adèle is deze bewerking van Phoebe Gloeckners graphic novel The Diary of a Teenage Girl: An Account in Words and Pictures (2002) zeker niet, maar debuterend schrijver-regisseur Marielle Heller zet een oprecht en onverbloemd drama neer. De 15-jarige Minnie (Bel Powley) heeft zich laten ontmaagden door de veel oudere  Monroe (Alexander Skarsgård), de vriend van haar moeder (Kristen Wiig), en werkt zich daarmee flink in de nesten. De scène waarin Minnie Monroe verleidt door op zijn vinger te sabbelen, is de prelude op nog heel wat meer rauw gebrachte seksscènes die de vrijheid-blijheidsfeer van het San Francisco in de jaren zeventig van een ongemakkelijk randje voorzien. Tegelijkertijd toont Heller zich lichtelijk verliefd op deze tijd, waarin niemand maalt om topless picknickende meisjes en Minnies moeder snuift en slikt alsof het koekjes bij de thee zijn. Welke kant het met het aangenaam hysterieloze The Diary of a Teenage Girl ook op gaat, Powley levert fantastisch acteerwerk   van Minnie's trots tot haar knagende onzekerheid.

Now Is Good (Ol Parker, 2012)
Eén, 23.30-01.05 uur.


De avond brengt warempel nóg een (tragisch) portret van een meisje. 'Jullie zijn allebei niet wat ik nodig heb. Jullie verspillen mijn tijd.' Het zijn harde, maar rake woorden die de 17-jarige Tessa (Dakota Fanning) in de Britse tearjerker Now Is Good uitspreekt tegen haar ouders.  Tessa lijdt aan leukemie en is terminaal ziek, maar vindt in haar gezin nauwelijks de steun die ze zoekt. Moeder (Olivia Williams) heeft het te druk met haar werk en vader (Paddy Considine) gedraagt zich beklemmend beschermend. Intussen houdt regisseur Ol Parker zijn bewerking van Jenny Downhams tienerbestseller Before I Die (2007) zo helder en warm mogelijk. En wanneer Tessa haar grote liefde vindt in buurjongen Adam (Jeremy  Irvine), spinnen strijkers en piano's gloedvolle klanken om hen heen.

Toch is Now Is Good geen van-dik-hout-zaagt-men-plankendrama. Dat komt onder meer doordat Tessa haar lot vaak nogal grof bespot en soms uit het oog verliest wat haar ziekte bij anderen aanricht. Fanning, met overtuigend Brits accent, weet ook met die aspecten van haar complexe rol goed raad. En de momenten waarop alle goedgekozen kleuren en lievige muziekjes aan de kant worden geschoven voor keihard realisme, maken door hun uitzonderlijkheid extra indruk. Dan moet je wel heel sentimentresistent zijn, wil je niet door Tessa's lot uit het lood worden geslagen.