Feyenoord-speler Karim El Ahmadi na de wedstrijd tegen Vitesse. Vanavond speelt Feyenoord alleen nog voor de eer.
Feyenoord-speler Karim El Ahmadi na de wedstrijd tegen Vitesse. Vanavond speelt Feyenoord alleen nog voor de eer. © ANP

De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 6 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Feyenoord-Napoli
Veronica, 20.00 uur

Alleen de eer staat nog op het spel voor Feyenoord. De landskampioen heeft na vijf wedstrijden nul punten en is uitgespeeld in Europa. Tegenstander Napoli heeft een overwinning nodig om door te gaan naar de volgende ronde.

Steenrijk, straatarm
SBS 6, 20.30 uur

Vermogende koppels ruilen één week van leven met gezinnen die de eindjes met moeite aan elkaar kunnen knopen. Volgende week begint een nieuw seizoen, dus in deze aflevering wordt teruggekeken op de eerste reeks.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

Een uitzending over ouders die scheiden en nieuwe relaties aangaan. Twee op de drie samengestelde gezinnen houdt geen stand en volgens sommige advocaten en familierechters wordt de impact daarvan op de kinderen onderschat.

Eine Nacht in Venedig
ARTE, 21.40 uur

Magie: er zijn geen toeristen te zien tijdens deze nachtelijke rondleiding door Venetië. Journalist Alberto Angela gidst ons langs het Teatro La Fenice en het Canal Grande en vertelt over Vivaldi, Marco Polo en Casanova.

Gek en geniaal
Canvas, 22.05 uur

Schrijver Lize Spit ontmoet Florian. Hij heeft een onverklaarbare drang om te schrijven, altijd en overal. Samen proberen ze iets moois te maken. Ook in deze aflevering: cabaretier Raf Walschaerts en Yammie, die stemmen hoort in haar hoofd.

Fallen flowers, thick leaves
NPO 2, 22.55 uur

Vrouwen van verschillende leeftijden luchten hun hart in de spreekkamer van de Chinese seksuoloog Hongli. Ze zijn op zoek naar hun rol in het snel veranderende Beijing, waar het moderne leven en oude tradities hand in hand gaan.

Clinical (Alistair Legrand, 2017)
Netflix

Netflix gaat los, als het gaat om zelfgeproduceerde films en series. Daar zitten juweeltjes tussen, maar ook minder verheffende producties, die niettemin nog steeds een avondje vertier kunnen bezorgen. De psychologische thriller Clinical is eentje uit het laatste segment. Psychiater Jane Mathis (Vinessa Shaw) beleeft in de allereerste scènes een traumatische ervaring: een van haar cliënten snijdt zich in haar bijzijn de keel door en geeft haar de schuld van alle ellende. Enkele jaren later probeert Mathis de draad van haar praktijk weer op te pakken, maar eigenlijk is ze daar nog te labiel voor. En dan staat opeens Alex (Kevin Rahm) voor de deur, een man die is verminkt door een zwaar auto-ongeluk en stelt dat Mathis de enige is die hem nog kan helpen. Natuurlijk gaat ze op zijn smeekbeden in. En natuurlijk had ze dat beter niet gedaan.

Schrijver-regisseur Alistair Legrand werkt met relatief onbekende acteurs in de hoofdrollen en ook de enkele locatie verraadt dat met deze film geen al te groot budget gemoeid was. Een tussendoortje voor Netflix, zo voelt de film soms aan. Wie zin heeft in een stijlvol gefotografeerde, bij vlagen redelijk spannende en prima geacteerde genreoefening, zal zich niettemin aan Clinical geen buil vallen. Interessant (nou ja, een beetje) is ook de manier waarop Legrand en co-scenarist Luke Harvis en passant vraagtekens zetten bij het gestandaardiseerde medicijngebruik in de gezondheidszorg; maar de horror halen ze uit de alsmaar verschuivende, geregeld ongezonde empathie tussen psychiater en patiënt.

Sergio Herman, Fucking Perfect (Willemiek Kluijfhout, 2015)
NPOCultura, 21.10-22.30 uur

Net in het jaar dat kok Sergio Herman (drie Michelinsterren) besloot het rustiger aan te doen, volgde documentairemaker Willemiek Kluijfhout hem. Maar van rustig aan doen is nog weinig sprake. Een hartaanval in de maak, zo ziet het eruit in de beginscènes. Met fraai camerawerk op 16mm-film van Remko Schnorr, een prettige soundtrack en slimme montage, blijft de film lange tijd spannend. Voor een perfectionistische workaholic betekent rust nemen iets anders dan voor een normaal mens, laat Sergio Herman, Fucking Perfect zien. Kluijfhout weet de gedrevenheid van de bezeten kok goed te vangen, zonder wezenlijk inzicht te krijgen in de drijfveren van deze razende roeland.

Why Him? (John Hamburg, 2016)
Film 1 Family, 01.25-03.11 uur

De keurige familie Fleming speelt in deze vermakelijke komedie de klassieke rol van vis op het droge, tijdens de kerstvisite aan hun gloednieuwe, losbandige schoonzoon. De scenaristen (onder wie acteur Jonah Hill, specialist in de betere lompe situatiegrap) laten geen mogelijkheid onbenut de gebruiken en opvattingen van de lieve grijze middenklassers (met een uitstekende Bryan Cranston als vader) frontaal te laten botsen op de grofgebekte gekte van de steenrijke computergamegoeroe Laird (James Franco), die hun knappe dochter Stephanie (Zoey Deutch) aan de haak heeft geslagen. Het is een beproefd recept. In eerste instantie lijkt Why Him? dan ook vooral via de snelste weg te willen scoren. Maar uiteindelijk zijn het Franco en Cranston als perfect gecultiveerde tegenpolen die Why Him? van een ziel voorzien, in scènes met de verkwikkende energie van geïmproviseerde sketches. Cranston lijkt soms op zijn onderlip te bijten om niet in lachen uit te barsten. Daar komt bij dat iedereen zich in Why Him? weleens een vis op het droge lijkt te voelen. Rockgroep Kiss op een kerstbuffet bijvoorbeeld.