De cast van Flikken Rotterdam.
De cast van Flikken Rotterdam. © AvroTros

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 14 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Flikken Rotterdam
NPO 1, 20.30 uur

Het zusje van Flikken Maastricht, waarin een politieteam (Mark van Eeuwen, Huub Stapel, Cees Geel en Maryam Hassouni) in Rotterdam de strijd aanbindt met moordenaars, drugsdealers en een mol. Herhaling van het eerste seizoen.

Bureau Sport
NPO 3, 20.30 uur

Zondag begint in Utrecht het EK voetbal voor vrouwen en presentatoren Erik Dijkstra en Frank Evenblij peilen de stemming bij het Nederlandse team. Daarnaast is bokser Nouchka Fontijn te gast. In 2016 won ze op de Spelen het zilver.

Stacey Dooley investigates
RTL 5, 20.30 uur

In het zuiden van Afrika volgt BBC-verslaggever Stacey Dooley het spoor van een nieuw soort cannabis, extra sterk en lucratief als (illegale) smokkelwaar. De plant wordt verbouwd in Swaziland en via Zuid-Afrika verscheept.

Midsomer Murders
EEN, 20.40 uur

Een merkwaardige moord in Midsomer: cafébazin Hannah mag meedoen aan een goochelshow, maar de truc mislukt en Hannah wordt verpletterd. Iemand heeft het materiaal gesaboteerd, maar volgens de priester is het de toorn van God.

Dit zijn wij
NPO 2, 21.20 uur

Het is feest in de laatste aflevering van Michiel van Erps portret van Nederland. Met onder andere een Turkse babyshower, het 400-jarig verjaardagsfeest van het stadhuis van Gennep en zeven Limburgse echtparen die 50 jaar zijn getrouwd.

Kleine helden
CANVAS, 21.15 UUR

In Roemenië ontmoet journalist Rudi Vranckx actrice Mariana Petersel. Al vijftien jaar zet zij zich in voor de slachtoffers van mensenhandel. Ze heeft al meer dan 3.800 kinderen geholpen en droomt ervan ooit op audiëntie te mogen bij de paus.

Lange tijd zit je vooral te kijken naar twee acteerkanonnen die met alle macht doen alsof ze wereldberoemde klassieke musici zijn

A Late Quartet (Yaron Zilberman, 2012)
NPO 2, 23.15-00.50 uur.

Sommige rollen lijken te smeken om onbekende spelers. Zoals het strijkkwartet uit A Late Quartet. De Oekraïens-Israëlische acteur Mark Ivanir (eerste viool) is zo iemand van wie je denkt: ik ken hem, maar waarvan ook alweer? Redelijk geloofwaardig dus om hem te zien optreden als de primarius van het vermaarde New Yorkse strijkkwartet.

De problemen beginnen met Catherine Keener, zo'n vertrouwde acteerverschijning dat haar altvioolpartij niet meteen overtuigt. En dan Philip Seymour Hoffman (tweede viool, in een van zijn laatste rollen) en Christopher Walken (cello). Die zijn zó beroemd en markant dat ze al helemaal afketsen op hun rollen. Lange tijd zit je vooral te kijken naar twee acteerkanonnen die met alle macht doen alsof ze wereldberoemde klassieke musici zijn. Het duurt een scène of twee, drie voordat de illusie begint te werken.

Vanzelfsprekend zijn deze sterren niet ingehuurd omdat ze zo goed instrumentaal kunnen playbacken. Het drama achter de muziek, dáár gaat het regisseur-scenarist Yaron Zilberman om. Helaas komt dat met Beethoven doorspekte drama grotendeels neer op voorspelbare verhaallijntjes creatieve rivaliteit, seksuele spanningen, huwelijksstrubbelingen  die lang niet altijd bevredigend worden uitgewerkt. De redding is dan toch Walkens vertolking van cellist Peter Mitchell, die na 25 jaar uit het Fuguekwartet moet stappen omdat hij parkinson heeft. Een fragiele, ingetogen rol, die van Walken alle mogelijke kwetsbaarheid en tederheid krijgt en best in zijn eentje de film had kunnen dragen.

Een onheilspellend gebrek aan controle vormt daarin de rode draad van deze film

Babel (Alejandro González Iñárritu, 2006)
Canvas, 22.25-00.55 uur.

De Mexicaan Iñárritu (Birdman, The  Revenant) kon na zijn wereldwijd gelauwerde debuutfilm Amores perros (een mozaïekfilm over de levens van bij een auto-ongeluk betrokken mensen) meteen in Amerika aan de slag, waar hij 21 Grams maakte. Een veel duurdere film, maar met nagenoeg dezelfde verteltechniek: meerdere verhalen en personages lopen door elkaar heen en raken incidenteel met elkaar verweven. En eigenlijk deed Iñárritu dat met Babel nog eens, maar dan wat megalomaner. Nadat een Amerikaans stel (Brad Pitt, Cate Blanchett) in Marokko per ongeluk is geraakt door een kogel, waaiert de film de hele wereld over (Mexico, Japan) om de geschiedenis van het wapen te reconstrueren. Een onheilspellend gebrek aan controle vormt daarin de rode draad. Soms doet Babel daardoor wat geforceerd aan, maar ondanks de drammerige boodschap is dit bovenal een audiovisueel overdonderend globaliseringsdrama. Vanavond op Canvas ingeleid door onder anderen regisseur Dorothée Van Den Berghe.

Zowel de hipsters met hun ironische hang naar retrospullen als de onzekere veertigers zijn knap getroffen

While We're Young (Noah Baumbach, 2014)
NPO 3, 23.20-00.55 uur.

Ben Stiller speelt Josh, een ingedutte documentairemaker die in tien jaar niets meer heeft gemaakt. Hij en zijn vrouw Cornelia (Naomi Watts), veertigers in New York, zijn er nog lang niet klaar voor om als oud te worden beschouwd. Wanneer de hippe student Jamie (Adam Driver) zijn werk blijkt te bewonderen, leeft Josh op; binnen de kortste  keren sluiten hij en Cornelia vriendschap met Jamie en zijn vrouw Darby (Amanda Seyfried) . Maar regisseur Baumbach maakt in zijn achtste film duidelijk dat die vriendschap slechts een lapmiddel is voor een gefnuikt  bestaan. Baumbach bewijst opnieuw dat hij goed kan observeren: zowel de hipsters met hun ironische hang naar retrospullen als de onzekere veertigers zijn knap getroffen. Al irriteren die verwende zeurpersonages óók.