Majd Mardo en George Tobal in Jungle.
Majd Mardo en George Tobal in Jungle. ©

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 10 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Amish: Out of order
Nat. Geographic, 20.00 uur

Deze realityserie volgt voormalige Amish die hebben besloten hun oude leven achter zich te laten. Mose gaat naar zijn oude Amishwoning om, negen jaar na zijn uitsluiting uit de geloofsgemeenschap, te proberen het goed te maken met zijn familie.

College Tour: Frans Lanting
NPO 2, 21.05 uur

Natuurfotograaf Frans Lanting trapt een nieuw seizoen College Tour af. Hij werkt voor bladen als Life en National Geographic en dobberde voor een reportage over pinguïns eens zes weken op de Stille Zuidzee. Hij won al drie keer een World Press Photo-prijs.

American Horror Story
FOX, 22.00 uur

De zevende reeks van deze horrorserie speelt zich af in de voorsteden van het hedendaagse Detroit. Sarah Paulson speelt een New Yorkse die getraumatiseerd is door de aanslagen van 11 september, met allerlei vreemde fobieën tot gevolg.

Erica op reis: Vietnam
NPO 1, 22.20 uur

Erica op reis is terug. In Vietnam bezoekt de immer enthousiaste Erica Terpstra boeddhistische tempels, spreekt ze met minderheden in en om de hoofdstad Hanoi en spreekt ze een veteraan over de Vietnamoorlog.

Uur van de wolf: Leonard Cohen
NPO 2, 22.55 uur

In de onlangs gerestaureerde documentaire Bird on a Wire uit 1972 wordt vooral Leonard Cohens onzekerheid duidelijk. In dat jaar maakte de singer-songwriter een tour langs de belangrijkste steden van Europa, regisseur Tony Palmer volgde hem.

Fortitude
Canvas, 23.45 uur

Het rustige stadje Fortitude op de Noordpool wordt opgeschrikt door een brute moord. Natalie en Vincent trekken de wildernis in, terwijl de politie nog op zoek is naar een verdachte. Een duistere wending in het verhaal zet alles en iedereen op scherp.

Jungle (Hetty de Kruijf, 2017)

De naam die men aan het dorp heeft gegeven: de Jungle. Omdat ze er naar eigen zeggen leven als dieren

NPO 3, 21.20-22.10 uur.

Regisseur Hetty de Kruijf wist niet wat ze zag toen ze vorig jaar juli met cameraman Aziz Al-Dilaiminaar het vluchtelingenkamp bij Calais trok, als research voor haar film Jungle. 'Een microstad met winkeltjes, restaurantjes, een schooltje, een bibliotheek en ga zo maar door. Allemaal geconstrueerd met pallets en zeil', aldus De Kruijf in de persmap van One Night Stand, het jaarlijkse filmproject van de publieke omroep dat jong regie- en schrijftalent een podium biedt. 'De gehele bevolking op dat moment zesduizend inwoners was aangewezen op vier koudwaterkranen en 32 wc's, of beter verwoord: gaten in de grond bezaaid met menselijke uitwerpselen. Vandaar de naam die men aan het dorp heeft gegeven: de Jungle. Omdat ze er naar eigen zeggen leven als dieren.'

Het is knap hoe de film, naar een script van Ashar Medina, die wantoestand onder ogen ziet zonder er te veel nadruk op te leggen. Met dezelfde zorgvuldige dosering worden ook de twee hoofdpersonages uitgewerkt. De jonge Syrische vluchteling Benyamin (Majd Mardo) denkt dat hij zo weer weg is uit de Jungle en snel in Londen aan zijn gedroomde acteursopleiding kan beginnen. Het feit dat tentgenoot Ibrahim (George Tobal) het geloof in de toekomst al lang heeft opgegeven, doet daar weinig aan af. Maar dan heeft hij nog niet meegemaakt hoe het is om steeds weer achterin vrachtauto's te kruipen, te worden betrapt en weer terug naar het kamp te moeten.

Mardo en Tobal, zelf in de jaren negentig van Syrië naar Nederland gevlucht, spelen als het ware symbiotisch en wonnen daarmee samen een Gouden Kalf. Ze zijn de sterke spil van een film over hoop al wordt die hoop steeds opnieuw met het gezicht naar beneden in de modder gedrukt. De film vertelt ook hoe, zelfs onder zulke omstandigheden, nog iets van een menswaardig leven ontstaat: een klasje Junglekinderen dat een toneelstuk opvoert, een tekening van vogels, geplakt aan de wand van Benyamins tent.

Mardo en Tobal zijn de sterke spil van een film over hoop al wordt die hoop steeds opnieuw met het gezicht naar beneden in de modder gedrukt

On the Waterfront (Elia Kazan, 1954)
BBC 2, 13.00-14.45 uur

Monumentaal maffiadrama met een formidabele Marlon Brando. Hij schittert als de havenarbeider Terry Malloy, die bokser had kunnen worden; met die gesneefde carrière krijgt hij met de maffiabaas te maken die de haven controleert. Ziedaar het sluimerende conflict, dat tot uitbarsting komt wanneer Edie (Eva Marie Saint) ten tonele verschijnt en Terry's geweten bespeelt. Grote emoties, grootse film.

De verwoeste wereld van Cafard ('kakkerlak') balanceert nauwkeurig tussen realisme en abstractie

Cafard (Jan Bultheel, 2015)
Canvas, 22.15-23.45 uur

Het is 1914 en Jean Mordant is in Buenos Aires net wereldkampioen worstelen geworden wanneer hij hoort dat zijn 15-jarige dochter in Oostende door de Duitse bezetters is verkracht. Mordants woede drijft hem diep de Eerste Wereldoorlog in van het Frans-Belgische Westfront naar revolutionair Rusland, van Mongolië naar de VS. In navolging van blockbusters als Avatar draaide de Vlaamse regisseur-scenarist Bultheel zijn debuutspeelfilm door middel van het motion capture-procedé, waarbij de acteurs als het ware worden overgeschilderd door de animatie. In tegenstelling tot zulke Hollywoodspektakels draait het hier niet om levensechtheid: de verwoeste wereld van Cafard ('kakkerlak') balanceert nauwkeurig tussen realisme en abstractie. De personages zijn rudimentair getekend, met groeven in hun gezicht en gebarsten lippen, terwijl hun blik steeds moedelozer wordt. Van het hele ontwerp zijn de ogen nog het menselijkst; de expressiviteit van hoofdrolspeler Wim Willaert dringt zo door alle lagen computerverf heen.